این هورمون مردان را رقابت طلب و خیالاتی می کند

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران در بررسی های خود دریافتند که هورمون دوپامین در مغز بر طیف گسترده‌ای از رفتارها از جمله احساس شور و هیجان و حس رقابت طلبی مردان برای موفقیت تاثیر داشته و حتی بر نحوه واکنش بیماران مبتلا به اوتیسم به محیط اطرافشان بی تاثیر نیست.

بر این اساس مشخص شد هر زمان که محرک های لذت بخش افزایش یابد، دوپامین توسط مغز ترشح می شود. به عنوان مثال، هنگامی که شخصی پاداشی دریافت کرده یا به هدفی می رسد، انتقال دهنده های عصبی از نورونی به نورون دیگر حرکت کرده و سیگنالی را منتقل و احساس شادی را گسترش می دهد. به گزارش سیناپرس، مقدار مناسب این هورمون می تواند حافظه، دامنه توجه و حتی توانایی های یادگیری را تقویت کند. با این حال، مطالعات نشان می‌دهد که کاهش دوپامین می ‌تواند باعث ایجاد آسیب‌ های روانی مختلفی مانند روان ‌پریشی، پارکینسون و حتی اوتیسم شود.

در یک مطالعه اخیر که بر تأثیر سطوح دوپامین در افراد مبتلا به اوتیسم متمرکز شده است، دانشمندان ارتباط بین هورمون عصبی و اوتیسم را کشف کردند. این ارتباط در بین مردان به طور قابل توجهی قوی تر از زنان بود.

هرموندور زیگموندسون، استاد بخش روانشناسی دانشگاه علم و فناوری نروژ  که به همراه همکارانش تفاوت‌ های بین مردان و زنان را در مهم‌ ترین متغیرهای انگیزشی موفقیت بررسی می‌ کند در این رابطه گفت: تحقیقات نشان می ‌دهد که در اکثر مردان سیستم دوپامین فعال ‌تری وجود دارد که موجب بروز رفتارهایی مانند رقابت طلبی، خیالبافی و … می شود. ما در مطالعات خود به بررسی تفاوت ‌های جنسیتی پیرامون اشتیاق، انضباط شخصی و نگرش مثبت پرداختیم. پژوهش ما بر این واقعیت تکیه دارد که مردان و زنان سطوح مختلفی از فعال شدن دوپامین دارند.

چرا مردان بیشتر به اوتیسم مبتلا می شوند؟

پژوهش های یک تیم مطالعاتی در کشور ایسلند نشان داد که مردان برای رسیدن به موفقیت بیشتر به خود متکی هستند. دوپامین معمولاً در مردان به مقدار بیشتری ترشح می ‌شود که نشان می ‌دهد مردان پرشورتر از زنان هستند. 

به گفته سرپرست این تیم پژوهشی، این واقعیت که ما آزمایشی برای اندازه‌ گیری اشتیاق برای دستیابی به هدف ایجاد کرده‌ایم به این معنی است که اکنون می ‌توانیم سطح دوپامین را با اشتیاق و دستیابی به هدف مرتبط کنیم.به گزارش سیناپرس، این رابطه بین سطح دوپامین و میل شخصی ممکن است به دانشمندان کمک کند تا ارتباط بین سطح دوپامین و افزایش خطر ابتلا به اوتیسم در مردان را مطالعه کنند.
تحقیقات نشان داده است که زنان قدرت اراده بالاتری دارند که بسیاری از آن به عنوان سخت کوشی یاد می کنند. این واقعیت که میزان اشتیاق آنها در مقایسه با مردان کمتر است ممکن است بینشی را در مورد اینکه چرا زنان چهار برابر کمتر در معرض تشخیص اوتیسم هستند، ارائه دهد.

از سوی دیگر محققان هیچ گونه تفاوتی در ذهنیت مثبت بین جنسیت ها کشف نکردند. با این حال، طبق برخی مطالعات، افزایش سطح دوپامین در افراد پرشورتر مشهود است. علاوه بر این، افراد اوتیستیک، که اکثریت آنها را مردان تشکیل می دهند، تمایل دارند به شدت پرشور و متمرکز بر علایق خاص باشند.به گزارش سیناپرس، تحقیقات پژوهشگران علوم اعصاب نشان داده است که بیش فعالی در سیستم دوپامین در افراد مبتلا به اوتیسم وجود دارد و از هر پنج کودک مبتلا به اوتیسم، چهار نفر پسر هستند.

مترجم: مولود یوسفی
منبع: studyfinds
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا