نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

غذاهایی که می خوریم عامل 90 درصد سرطان هاست

به گزارش سیناپرس به نقل از walesonline، یافته های اخیر نشان می دهد که وجود ترکیبی در موادغذایی روزانه ما می تواند باعث گسترش سرطان در بدن شود. معمولا غذاهایی که می خوریم، حاوی اسیدهای چربی هستند که باعث تشکیل توده های چربی در بدن می شوند. به گفته محققان، روغن پالم یکی از اصلی ترین دلایل افزایش موارد سرطان است.

این ماده که استفاده از آن در بسیاری از موادغذایی رواج دارد، با تغییر ژنوم سرطان مرتبط است که مجموعه پیچیده ای از مواد ژنتیکی تولیدکننده سلول ها را می سازد. به گزارش سیناپرس، مؤسسه خیریه انگلیسی تحقیقات جهانی سرطان عنوان کرده است که اسید پالمیتیک به طور قابل توجهی احتمال گسترس سرطان را در بدن افزایش می دهد. 

این کشف محققان را در تلاش برای درمانی جدید برای قطع این فرآیند یاری می کند به امید این که بتوانند گسترش سرطان را به رغم تشخیص سریع سرطان متوقف کنند. متاستاز اصلی ترین دلیل مرگ و میر ناشی از سرطان است که تنها می توان از رشد بیشتر آن جلوگیری کرد و قابل درمان نیست.

به گزارش سیناپرس، متاستاز اغلب به دلیل استفاده از اسیدهای چرب موجود در رژیم غذایی ایجاد می شود بنابراین این هشدار می تواند شما را نسبت به ماده غذایی ای که می خورید حساس تر کند. به گزارش سیناپرس، محققان اسپانیایی دریافتند که اسیدهای چرب موجود در روغن پالم موسوم به اسید پالمیتیک باعث بروز متاستاز در سرطان دهان و سرطان پوست ملانوما در موش های آزمایشگاهی شده است.

چیز خاصی در اسید پالمیتیک وجود دارد که آن را به محرکی قوی برای متاستاز شدن توده های سرطانی تبدیل می کند. البته هنوز مشخص نشده که مبتلایان به سرطان متاستاز از چه رژیم غذایی استفاده کنند که فرآیند متاستاز کندتر شود. 

آنها بر این باورند که قرار گرفتن در معرض اسید پالمیتیک باعث تغییر عملکرد ژن ها در سلول های سرطانی می شود که باعث می شود اسیدهای چرب را تشخیص داده و از آنها تغذیه کند. به گزارش سیناپرس، وجود این اسید چرب سلول های سرطانی را به حالت بازساختی برده و به آنها اجازه می دهد شبکه های سیگنال دهنده را فراتر از تومور تشکیل دهند که به عنوان گامی حیاتی در جهت گسترش سرطان شناخته می شود. 

از روغن پالم در تولید کیک، شکلات، بیسکوییت، مارگارین و روغن های سرخ کردنی استفاده می شود. این روغن همچنین در لوازم آرایشی، صابون، شامپو و محصولات پاک کننده نیز به کار رفته و به عنوان سوخت زیستی هم از آن استفاده می شود. در حال حاضر، بیش از 50 درصد فرآورده ها در سوپرمارکت های انگلیس از روغن پالم تشکیل شده اند. 

به طورکلی، روغن پالم رفتار سلول های سرطانی را تغییر داده و رشد آنها را از حالت عادی به سمت متاستاز شدن می برد. 

مترجم:ندااظهری
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل