نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا رژیم غذایی سرشار از چربی برای قلب مضر است؟

به گزارش سیناپرس، مصرف غذاهای چرب می تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد و به نظر می رسد دانشمندان سرانجام دلیل آن را کشف کرده باشند. به گفته پژوهشگران دانشگاه ریدینگ انگلستان، رژیم های غذایی پرچرب ممکن است باعث فعال شدن بیش از حد یک پروتئین خاص در قلب شوند که برای ماهیچه های قلب بسیار مخرب بوده و به قلب آسیب می رساند.

پژوهشگران این دانشگاه، موش‌ها را با رژیم‌ های غذایی پرچرب تغذیه کردند که طی آن سطح استرس اکسیداتیو سلولی آنها دو برابر شد. این مسئله هیپرتروفی قلبی را برای موش ها در پی داشت که در آن سلول های قلب شروع به بزرگ شدن می کنند.به گزارش سیناپرس، در نمونه های آزمایشگاهی این پروژه، اندازه قلب ۱.۸ برابر اندازه طبیعی خود بزرگ شدند. رژیم غذایی به کار رفته برای این موش ها شامل ۴۵ درصد چربی، ۳۵ درصد کربوهیدرات و ۲۰ درصد پروتئین بود.

دکتر سانبال ناورین بهاتی (Sunbal Naureen Bhatti) از محققان این پروژه تحقیقاتی در این رابطه گفت: تحقیقات ما یک مساله را به روشنی نشان می دهد، یک رژیم غذایی پرچرب می تواند به سلول های ماهیچه ای که قلب ما را تشکیل می دهند، آسیب برساند. به نظر می‌ رسد زمانی که موش‌ ها با رژیم پرچرب تغذیه می ‌شوند، تغییری در سطح سلولی قلب آنها اتفاق می ‌افتد که باعث بیش فعالی یک پروتئین معمولی بی ‌ضرر به نام Nox2 می شود.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران تاکید کردند ماهیت دقیق اینکه چگونه پروتئین Nox2 باعث آسیب اکسیداتیو و ایجاد هیپرتروفی مخرب می شود، هنوز مشخص نبوده و در دست بررسی و تحقیق است.
در ضمن این مطالعه نشان می‌دهد، رژیم غذایی با چربی بالا باعث فعالیت دو برابری Nox2 می شوند. افزایش میزان Nox2 دو برابر رادیکال آزاد تولید می کند که به بدن آسیب رسانده و به عنوان انواع اکسیژن فعال (ROS) شناخته می شود.

موش‌هایی که برای جلوگیری از فعال ‌سازی سلولی پروتئین Nox2 پرورش داده شده بودند، برای آزمایش نقش Nox2 در استرس قلبی، با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شدند. نتایج نشان داد هیچ افزایش استرس اکسیداتیو در این موش ها وجود ندارد. به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، محققان اثرات Nox2 را با سه درمان مختلف کاهش دادند که به نوبه خود آسیب انواع اکسیژن فعال را در بافت قلبی موش کاهش داد.

دکتر بهاتی در نشان دادن اهمیت رژیم غذایی در سلامت قلب تاکید کرد: « ما در حال بررسی سطح واکنش پروتئین Nox2 به رژیم‌های غذایی هستیم اما تاکنون تحقیقات ما به وضوح نشان می ‌دهد که رژیم‌ های غذایی پرچرب می‌ توانند آسیب قابل توجهی به قلب وارد کنند.»

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله ارتباطات تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیکی (Biochemical and Biophysical Research Communications) منتشر شده و قابل دسترس است.
مترجم: زهرا همراز

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل