نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

به واکسن ها اعتماد کنید

 به گزارش سیناپرس، بررسی ترشحات گلو، مدفوع و یا مایع نخاع، معاینه مایع مغزی نخاعی، میزان آنتی بادی ‌های خون از جمله آزمایش هایی هستند که می تواند در تشخیص دقیق فلج اطفال به پزشک کمک کنند. 

در صورت ابتلا به ویروس و پیشرفت بیماری در افراد واکسینه نشده، فرد دچار فلج عضلانی شده و بر اساس میزان آسیب سیستم عصبی بیمار، ممکن است بیمار بخشی از قدرت عضلانی خود را به دست آورد. به گزارش سیناپرس، گاهی اوقات عضلات درگیر بهبود پیدا می کنند ولی در بیشتر مواقع چون ویروس مغز و نخاع را درگیر کرده فرد دچار فلج دائم می شود. معمولا نشانه های فلجی و گسترش آن در بیمار طی دو سال تثبیت می ‌شود.

بیشتربخوانید:

خطری که در کمین فرزند دلبند شماست

در صورت فلج عضلات تنفسی، با استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی به بیمار کمک می شود تا اکسیژن لازم بدن خود را دریافت کند.  به طور کلی فرد مبتلا را می توان با فیزوتراپی، مسکن، استراحت، جراحی ارتوپدی برای بهبود قدرت و عملکرد عضله، تغذیه مناسب، استفاده از دستگاه تصفیه هوا برای تنفس بهتر درمان کرده و معمولا  استفاده از آتل ‌ها و کفش‌ های اصلاحی برای جلوگیری از بد شکل شدن عضله و بهبود عملکرد آن می تواند به عنوان راه های درمانی مکمل در نظر گرفته شود. 

باورهای غلط

وقتی فلج اطفال در ایران ریشه کن شده، واکسن زدن آن بی فایده است: این باور غلط است چرا که ممکن است فردی از منطقه ای که این بیماری هنوز در آن وجود دارد وارد ایران شده و دوباره مردم را درگیر آن کند. برای نمونه هنوز این بیماری در کشورهای همسایه، افغانستان و پاکستان ریشه کن نشده است. 
واکسن فلج اطفال داروی ضعیف شده ویروس فلج است بنابراین با تزریق آن فرد به فلج اطفال مبتلا می شود: این باور غلط است و ویروس ضعیف شده تنها ایمنی بدن را نسبت به آن ویروس مقاوم می کند. 

گزارش: فاطمه کردی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل