نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید اکسیژن در ماه برای حیات 8 میلیارد نفر

به گزارش سیناپرس به نقل از gadgets، امروزه تحقیقات فضایی یکی از زمینه های اصلی اکتشاف به شمار می رود. اکتشافات ،حدس و گمان هایی که با پیشرفت های فناورانه همراه اند، چشم اندازهای جدیدی را پیش روی زندگی انسان ها ایجاد می کند. در میان این تلاش ها، محققان سعی کرده اند بهترین راه را برای تولید اکسیژن در کره ماه ایجاد کنند.

به نظر می رسد دانشمندان راه حلی را برای این مشکل پیدا کرده اند. لایه سنگی کره ماه به نام «سنگلیت» حاوی اکسیژن کافی برای حفظ حیات انسان است. در این مطالعات مشخص شده که سطح ماه اکسیژن کافی برای زنده نگه داشتن 8 میلیارد انسان را تا حدود 100 هزار سال دارد.

با وجود این، این اکسیژن موجود هنوز به شکل گازی وجود ندارد و محققان در تلاش اند راهی را برای استخراج آن از صخره های موجود در کره ماه پیدا کنند. طبق گزارشی که از اطلاعات شهاب سنگ در وب سایت دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس منتشر شده، این سنگ های موجود در کره ماه از حدود 41 تا 45 درصد اکسیژن تشکیل شده اند. 

گزارش دیگری هم که به تازگی منتشر شده نشان می دهد که برای استخراج اکسیژن قابل استفاده از ماه، دانشمندان باید فرآیندی را به نام الکترولیز انجام دهند. به گزارش سیناپرس، در زمین، الکترولیز برای استخراج فلزات از سنگ های معدنی استفاده می شود و اکسیژن، یک محصول جانبی به شمار می رود. اما در ماه، اکسیژن محصول اصلی و فلز یک محصول جانبی بالقوه مفید محسوب می شود.

جو ماه بسیار رقیق و نازک است و تنها حاوی رگه هایی از اکسیژن بوده و  بیشتر از هیدروژن، نئون و آرگون تشکیل شده است. با وجود این، مانند سنگ های روی زمین، سنگ های موجود روی کره ماه هم حاوی اکسیژن مخلوط به شکل معدنی است. در آنجا مواد معدنی مانند سیلیس، آلومینیوم و اکسیدهای آهن و منیزیم به اشکال مختلف به صورت سنگ سخت، گرد و غبار، شن و سنگ های پوشش دهنده سطح وجود دارد. 

اگر اکسیژن موجود در مواد سنگی سخت عمیق تر ماه نادیده گرفته شود و فقط سنگی بودن آن در نظر گرفته شود، می توان به گمانه زنی هایی رسید. با فرض این که میانگین عمق سنگ حدود 10 متر باشد، می تواند تمام اکسیژن را از آن استخراج کرد. به گزارش سیناپرس، طبق این گزارش، 10 متر بالای سطح کره ماه، اکسیژن کافی برای حفظ حیات 8 میلیارد انسان روی کره زمین فراهم می شود که تا 100 هزار سال هم پابرجاست. 

امسال، مرکز خدمات کاربردی فضایی یک استارتاپ بلژیکی کار خود را روی سه راکتور آزمایشی آغاز کرد که می توانند خروجی اکسیژن را از طریق الکترولیز بهبود بخشند. این راکتورها ممکن است تا سال 2025 به عنوان بخشی از مأموریت استفاده از منابع آژانس فضایی اروپا به کره ماه فرستاده شوند. 
 

مترجم:ندا جوادهراتی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل