نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رژیم مدیترانه ای قدرت باروری را کاهش می دهد

به گزارش سیناپرس به نقل ار نیویورک پست، محققان همواره به استفاده از رژیم مدیترانه ای برای داشتن سبک زندگی سالم و پیشگیری از انواع بیماری ها تأکید دارند به طوری که با رعایت این رژیم می توان از بروز زوال عقل، دیابت، بیماری های قلبی و حتی اختلال نعوظ در مردان جلوگیری کرد. 

اما یافته های اخیر گروهی از محققان دانشگاه «اوسلو» نشان می دهد که اگر این رژیم غذایی به درستی رعایت نشود می تواند مشکلاتی را در باروری افراد ایجاد کند. این رژیم ممکن است سیستم ایمنی را ضعیف کرده و رشد کودکان را متوقف کند. 
آنها تأثیر رژیم سالم مدیترانه ای را با رژیم هایی معمول غربی روی 27 دانشجوی انگلیسی بررسی کردند. آنها به مدت یک هفته رژیم انتخابی غربی را دنبال کردند که طبق سبک این رژیم از میوه و سبزیجات کمی استفاده می شود. 

بعد از یک هفته، آنها سبک غذایی خود را به رژیم مدیترانه ای تغییر دادند که در آن از میوه ها و سبزیجات، غلات، ماهی و چربی هایی چون روغن زیتون و دانه های خوراکی به وفور استفاده می شود.به گزارش سیناپرس،  در این نوع رژیم از مواد لبنی و چربی های اشباع در کم ترین مقدار آن مصرف می شود.

دانشمندان در بررسی های خود نشان دادند که نمونه ادرار گرفته شده از این شرکت کنندگان حادی مقادیر بالایی موادشیمیایی به دنبال مصرف رژیم غذایی مدیترانه ای بود. به گزارش سیناپرس، این میزان ماده شیمیایی دو تا سه برابر بالاتر از استفاده از حشره کش ها و ارگانوفسفات هاست.
البته این اثرات شیمیایی تنها در افرادی مشاهده شده بود که غذاهایی را مصرف کرده بودند که به شیوه سنتی کشت شده اند. زمانی که شرکت کنندگان از غذاهای اورگانیک استفاده می کنند به این معناست که این موادغذایی بدون استفاده از آفت کش ها تولید شده و میزان آلاینده ها در این مواد تا 90 درصد کاهش می یابد.
مزایای استفاده زیاد از میوه ها و سبزیجات و غلات با استفاده از آفت کش ها در  فرآیند تولید این موادغذایی، کاهش می یابد. مصرف موادغذایی اورگانیک به مصرف کنندگان اجازه می دهد سبک غذایی خود را بدون مصرف آفت کش ها تغییر دهند. 
محققان بر این باورند که استفاده از این آفت کش ها و موادشیمیایی روی هورمون های بدن تأثیر می گذارند. به گزارش سیناپرس،  بسیاری از این آفت کش ها حاوی موادشیمیایی مختل کننده اندوکرین (EDC) هستند و این موادشیمیایی شبیه هورمون های طبیعی عمل می کنند و باعث می شوند هورمون های طبیعی عملکرد عادی خود را انجام نداده و این اختلال موجب اختلال در فرآیند طبیعی باروری، ایمنی و بلوغ شود.
علاوه بر این، این موادشیمیایی دیگر اثرات مخربی چون احتمال بروز انواع سرطان ها، دیابت و چاقی را نیز در بدن به جا می گذارند. به عبارتی، این موادشیمیایی علاوه بر ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن، باروری را نیز کاهش می دهند. 
میوه ها، سبزیجات و غلات که به روش معمولی کشت می شوند، برخی از منابع اصلی آلودگی های محیطی هستند که از طریق رژیم غذایی ما جذب می شوند. از آنجایی که رژیم مدیترانه ای مبتنی بر چنین غذاهایی است، افرادی که از آنها استفاده می کنند، 10 برابر بیشتر این موادشیمیایی را دریافت می کنند. 
موادشیمیایی EDC در بسیاری از محصولات از جمله مواد پلاستیکی، موادغذایی، مواد آرایشی و مواد شوینده وجود دارد. محققان تأکید می کنند که احتمال اضافه وزن و چاقی، سندروم اختلال متابولیک و سرطان ها در افرادی که از موادغذایی اورگانیک استفاده می کنند، به مراتب کم تر است. 

گزارش : ندا اظهری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل