نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید تار عنکبوت از شیر بز!

سعید وکیلیان، کارشناس ارشد رشته مهندسی بیوتکنولوژی، یکی از پژوهشگر مرکز تحقیقات فناوری بن یاخته در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، استفاده از بزهای تراریخته برای تولید تار عنکبوت را یکی از طرح های این مرکز عنوان کرد و درباره این طرح گفت: هدف اصلی ما از این طرح تولید بز تراریخته برای ساخت پروتئین تار عنکبوت با استفاده از مهندسی ژنتیک است؛ پروتئین تار عنکبوت و سایر داروهای مختلف از شیر بز تراریخته استخراج می شود.

وی  به کاربرد این طرح در حوزه های مختلف بیولوژی، پزشکی و صنعتی اشاره کرد و افزود: تارهای ابریشمی عنکبوت تولید شده از طریق این روش به خاطر استحکام و انعطاف پذیری و همچنین به دلیل مقرون به صرفه بودن، می توانند کاربردهای فراوانی در صنعت خودروسازی، ساخت جلیقه ضد گلوله و ….داشته باشند.

وی اظهار کرد: هم اکنون کشور آمریکا در تولید این پروتئین پیشگام است و از پروتئین تارعنکبوت برای ساخت جلیقه های ضد گلوله و طرح های نظامی اش استفاده می کند.

وی تصریح کرد: هم اکنون ما موفق شدیم با استفاده از مهندسی معکوس این بز تراریخته را بسازیم، استخراج و تولید تار عنکبوت در مراحل بعدی کار ما قرار دارد و حداقل  اجرای کامل آن 4-5 سال زمان نیاز دارد.

وی ساخت دستگاه بیوراکتور با هدف مهندسی بافت رگ را یکی دیگر از طرح های کلان این مرکز عنوان کرد و درباره این طرح نیز گفت: ما در این طرح قصد داریم با استفاده از شیوه های نوین مهندسی بافت، داربست های نانو فیبری تولید ‌کنیم (یک سری سازه هایی از جنس پلیمر با پایه های طبیعی و زیست سازگار) و در نهایت قصد داریم در دستگاه بیوراکتور، سلول های حیوانی، بنیادی و سلول های خود رگ را کشت و به سمت بافت رگ تمایز دهیم. در نهایت ما رگ مصنوعی خواهیم داشت که می تواند جایگزین رگ کسانی که مشکل گرفتگی عروق دارند، شود.

وی بیان کرد: هم اکنون دستگاه بیوراکتور ساخته شده و تولید رگ مصنوعی به دلیل زمان بر بودن مراحل آزمایشگاهی، حیوانی، اخذ مجوزهای بهداشت و درمانی هنوز اجرایی نشده است؛ این طرح همچنان در مرحله آزمایشگاهی به سر می برد و حداقل 4-5 سال پروسه زمانی برای اجرا شدن این طرح نیاز است.

وکیلیان بهینه سازی شرایط کشت سلولی در دستگاه، کشت دینامیک و یکنواخت سلولی، کوچک سازی دستگاه تا سر حد امکان، قابل استفاده بودن برای کشت بافت های متفاوت، قابل استفاده بودن برای اعلام وضعیت دستگاه ها، قابل تغییر بودن طول موثر رگ با استفاده از سرشلنگی انعطاف پذیر، وابستگی نداشتن به انکوباتور، قابل ادغام بودن با هودهای بیولوژیکی، قابل مانیتورینگ کردن دما، دی اکسید کربن، اکسیژن، خلاء، فشار و رطوبت را از جمله اهداف این بیوراکتور برشمرد و حوزه کاربردی این دستگاه را در مهندسی بافت عنوان کرد و افزود: هم اکنون تنها 7-8 کشور مطرح دنیا در مهندسی بافت رگ مطرح و پیشتاز هستند؛ ایران با کسب دانش تولید این رگ به جمع صاحبان این فناوری می پیوندد.

پژوهشگر مرکز تحقیقات فناوری بن یاخته، ساخت ماهیچه مصنوعی را یکی دیگر از طرح های کلان این مرکز عنوان کرد و درباره این طرح گفت: ما در این طرح نیز موفق شدیم یک سری پلیمرهای تبادل گر یون سنتز کنیم. این پیلمرها در برابر میدان الکتریکی واد شده حساس اند و می توانند تغییر شکل دهند و حرکت کنند. همچنین ما یک ورق های نانو فیبری ساخته ایم. این ورق ها با استفاده از پلیمرهای دیگر تبدیل به کامپوزیت شده اند. این کامپوزیت ها با قرار گرفتن در میدان الکتریکی نیرو ایجاد می کنند.

وی افزود: فاز بعدی تحقیقات ما گذاشتن یک کنترلر قوی و جایگزینی این ماهیچه مصنوعی به وسیله بیوچیپ در داخل بدن برای حرکت ماهیچه افراد ناتوان و فلج است؛ پلیمرهای این ربات در بدن کاملا هوشمندانه عمل می کنند و می توانند با میزان ولتاژ داده شده حرکت های مختلفی انجام دهند. در واقع این ماهیچه مصنوعی جایگزین سیستم عصبی در بدن می شود و در داخل استخوان جای می گیرد.

وی اظهار کرد: هم اکنون کشور آمریکا یکی از کشورهای پیشگام در این زمینه است و ما هم با ساخت این ماهیچه به جمع کشورهای صاحب این دانش خواهیم پیوست؛ عملیات اجرای این طرح نیز از حدود 5 سال پیش در این مرکز آغاز شده است و حداقل اجرای کامل آن نیاز به 4-5 سال دیگر دارد.

 

 

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل