نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دام مازاد در مراتع سه تا پنج برابر ظرفیت این عرصه است

 معصومه ابتکار در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال وبختیاری و امام جمعه شهرکرد با اشاره به این میزان دام مازاد بر مراتع افزود: وجود این میزان دام مازاد بر ظرفیت مراتع کشور باعث بروز بحران در برخی مراتع و عرصه های منابع طبیعی شده است. 

وی گفت: نوع بهره برداری از طبیعت، دام، کشاورزی و فعالیت صنعتی باید متناسب با ظرفیت عرصه های طبیعی باشد تا باعث تخریب و آلودگی طبیعت و منابع طبیعی نشود. ابتکار با تشریح زمان نامناسب چرای دام و همچنین نوع دام و سازگار نبودن سیستم دامپروری با طبیعت ایران، گفت: این امر باعث می شود که مراتع کیفیت خود را از دست بدهد و زمینه فرسایش خاک ایجاد شود. 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: پدیده گرد و غبار نیز از مشکلاتی است که به چرای بیش از حد دام و فرسایش خاک بستگی دارد و برای مقابله با این معضل تغییر نحوه استفاده از منابع طبیعی اجتناب ناپذیر است. ابتکار همچنین گفت: بازده تولید ما نسبت به آب مصرفی خیلی پایین است به طوری که 30 درصد بهره وری از منابع آب در بخش کشاورزی اتفاق می افتد و مابقی آب مصرفی در این بخش هدر می رود. 

وی در خصوص تغییر اقلیم کشور نیز اظهار داشت: در چند سال اخیر کشور با تغییر اقلیم و بحران خشکسالی مواجه شده است. رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بر مدیریت صحیح منابع آبی کشور تاکید کرد وگفت: با تغییر نوع مدیریت منابع آب و کاهش برداشت بی رویه از منابع آب می توان این معضل را مدیریت کرد. 
ابتکار گفت: درمدیریت منابع آب باید به سمتی برویم که الگوی مصرف تغییر و استفاده و بهره گیری از چرخه آب زیر زمینی به صورت بهینه انجام شود. وی همچنین در خصوص تاکیدات مقام معظم رهبری در اسفندسال گذشته در خصوص حفظ محیط زیست گفت: با فصل الخطاب قرار دادن فرمایش رهبری، می توان چالش های محیط زیست را رفع کرد. 
ابتکار همچنین در خصوص ذخیره گاه زیست کره تنگ صیاد و سبزکوه استان چهارمحال وبختیاری گفت: استان چهارمحال و بختیاری با ثبت این ذخیره گاه در یونسکو، یک ظرفیت بین اللملی مهم را پیدا کرده است. وی گفت: جامعه جهانی این ذخیره گاه مهم طبیعت را در چهارمحال وبختیاری به رسمیت شناخته و مسوولیت همه در قبال مدیریت درست این منابع طبیعی سنگین ترشده است. 

ابتکار اظهار کرد: برنامه مدیریتی این سند تهیه شده و برای اجرا و جلوگیری از شکار غیرمجاز و آسیبهایی که به تنوع گیاهی و جانوری این منطقه وارد می شود، نیاز به همکاری مسوولان و مردم است. رونمایی از برنامه مدیریت ذخیرگاه زیست کره سبزکوه و تنگ صیاد و همچنین افتتاح چند طرح زیست محیطی و حضور در شورای اداری از برنامه های سفر یک روزه رییس سازمان حفاظت محیط زیست به استان چهارمحال وبختیاری است. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل