نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حتی به مبتلایان کووید19 هم باید واکسن زد

به گزارش سیناپرس، همه گیری کرونا همچنان در جهان قربانی گرفته و با اینکه واکسن کووید ۱۹ نزدیک به یک سال است که وارد بازار شده و کشورهای زیادی آن را استفاده کرده و جان انسان های زیادی را نجات داده است اما هنوز افرادی وجود دارند که به کارایی آن شک دارند. بر این اساس، دانشمندان در تلاشند به این سوال مهم پاسخ دهند که واکسیناسیون آنتی بادی های بیشتری تولید می کند یا ابتلا به بیماری به صورت طبیعی؟

محققان دانشگاه مونترال، همزمان با دریافت این موضوع که واکسن‌های کووید در ایجاد دفاع در برابر ویروس بهتر عمل می‌کنند، به کشف شگفت‌انگیزی دست یافتند. بر این اساس افراد مسن آنتی ‌بادی ‌های بیشتری نسبت به بیماران جوان ‌تر مبتلا به  کرونا تولید می ‌کنند.

مطالعه این گروه تحقیقاتی نشان می‌ دهد، افرادی که واکسن فایزر یا آسترازنکا را دریافت می ‌کنند، در مقایسه با افرادی که از طریق بهبودی از ابتلا به ویروس کرونا، آنتی ‌بادی‌ های خود را ایجاد کرده ‌اند، به‌ طور قابل ‌توجهی سطوح بالاتری از آنتی‌ بادی‌های کووید ۱۹ را در خون خود داشتند.به گزارش سیناپرس، در ضمن آنتی بادی های واکسن همچنین توانایی مبارزه با نوع دلتای کووید ۱۹ را دارد.

در این پروژه تحقیقاتی، دانشمندان ۳۲ بزرگسال کانادایی مبتلا به کرونا که بین ۱۴ تا ۲۱ روز پس از تشخیص کووید تحت بررسی قرار گرفته بودند، مورد مطالعه قرار دادند. محققان خاطرنشان کردند که مطالعه آن‌ها در سال ۲۰۲۰، پیش از ظهور بسیاری از سویه‌های اخیر کووید، مانند انواع بتا، دلتا و گاما انجام شد. 
در این بررسی ها همچنین مشخص شد همه افرادی که آلوده شده بودند، در تولید آنتی بادی موفق عمل کردند اما افراد مسن بیشتر از بزرگسالان زیر ۵۰ سال آنتی بادی داشتند. علاوه بر این، ۱۶ هفته پس از تشخیص، آنتی ‌بادی‌ ها همچنان در جریان خون آن‌ ها وجود داشت.

این مطالعه نشان می‌ دهد که آنتی ‌بادی‌ های «بومی» که از مبارزه با ابتلا به کووید ۱۹به دست می‌آیند نیز قادر به تشخیص انواع کرونا ویروس سارس ۲ عامل کووید ۱۹ هستند.به گزارش سیناپرس، با این حال، محققان دریافتند که آنها نسبت به آنتی بادی‌های ناشی از تزریق واکسن ضعیف ‌تر عمل می ‌کنند و پس از مدتی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از اثر بخشی خود را از دست می ‌دهند.

جوئل پلتیه (Joelle Pelletier) از محققان این پروژه پژوهشی در این رابطه گفت:  نتیجه ‌ای که ما را بیش از همه شگفت ‌زده کرد این بود که آنتی ‌بادی‌ های تولید شده توسط بزرگسالان بالای ۵۰ سال محافظت بیشتری ارائه می‌کردند. این توانمندی با اندازه ‌گیری ظرفیت آنتی ‌بادی‌ ها برای مهار برهم ‌کنش پروتئین اسپایک نوع دلتا با گیرنده ACE-2 در سلول‌های انسانی مشخص شد.

به گفته این پژوهشگران، وقتی یک فرد واکسینه شده به یک مورد خفیف کووید ۱۹ مبتلا می شود، سطح آنتی بادی وی در مقایسه با افراد واکسینه نشده مبتلا به کووید ۱۹ دو برابر است. بنابراین ترکیبی از آنتی بادی‌ های واکسن و آنتی ‌بادی‌ های طبیعی بهتر می ‌توانند از حمله سویه دلتا، جلوگیری کنند.

در پایان محققان نتیجه می گیرند که واکسیناسیون، محافظت در برابر نوع دلتا را در میان افرادی که قبلاً به ویروس کرونا آلوده شده بودند، افزایش می دهد.
به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در مجله گزارش های علمی (Scientific Reports) منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل