ساخت رنگدانه های هوشمند

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده ، شرکت فرانسوی اولیکروم (Olikrom) واقع در نزدیکی شهر بوردو (Bordeaux) در جنوب غرب فرانسه ، رنگدانه هایی ایجاد کرده است که با تغییر دما ، شدت نور و یا فشار رنگشان تغییر می کند .

سازندگان این رنگدانه ها در حالی که حق اختراع این عمل را به نام خود ثبت کرده اند ، انتظار دارند اختراعشان علاقه گروه های مختلف در بخش های صنایع هوا فضا ، سازندگان اتوموبیل و تولید کنندگان لوازم خانگی را جلب کند  .

ژان فرانسوا لتار (Jean-Francois Letard) بینانگذار و مدیر کل شرکت اولیکرام در حالی که تاکید می کند ، این رنگ ها کاربردهای عملی فراوانی خواهد داشت ، چنین توضیح می دهد : ” این ماده با عناصر آلی و غیر آلی ساخته شده است . آن ها مواد جدیدی هستند که خود را با دما ، شدت نور و یا تغییر فشار انطباق داده و تغییر رنگ می دهند . “

قابل توجه است که به گفته کارشناسان ، تاثیر نور بر روی این رنگدانه ها فوق العاده است و به نظر می رسد شرکت فرانسوی اولیکروم به موفقیت بزرگی دست پیدا کرده باشد .

لتار در توضیح یکی از ده ها کاربرد این رنگدانه ها می گوید : ” با به کار گیری چنین رنگدانه هایی در صنعت هواپیما سازی ، این رنگدانه ها می توانند به گروه های تعمیر و نگهداری هشدار دهند که در بازرسی هواپیما با دقت بیشتر جزئیات را بررسی کنند و وضعیت هایی را نشان می دهد که در غیر این صورت کسی متوجهش نمی شده است . اگر قطعات هواپیما در طول حمل و نقل آسیب ببیند یا در زمان پرواز پرنده ای با هواپیما برخورد کند و مشکلی برای بخشی از آن ایجاد شده باشد ، این رنگدانه ها به آسانی با تغییر رنگشان ، تکنسین و مهندسان پرواز را متوجه آسیب می کنند . “

در خاتمه لازم به توضیح است  که این شرکت فرانسوی با تولید کننده اروپایی هواپیماها سازی ایرباس قراداد همکاری بسته است اما باید گفت که این رنگدانه ها پتانسیل کاربرد در بسیاری از صنایع دیگر را نیز دارا هستند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا