تقریبا تمام نقشه های جغرافیایی جهان اشتباهند

به گزارش سیناپرس، وظیفه نقشه جغرافیایی، ارائه یک نمایش ساده تر از جهان است. یک نقشه کاملا دقیق باید در اندازه واقعی باشد ولی مشکل اصلی این است که زمین به صورت مدور و کره ای شکل است ولی نقشه روی کاغذ و دو بعدی ترسیم می شود.

باید توجه داشت که در مناطق کوچک انحنای مناطق جغرافیایی روی کره زمین  قابل توجه نیستند اما برای باز کردن کل کره زمین، یا باید آن را کشیده یا برش دهید تا روی یک صفحه صاف قرار بگیرد. در این میان راه‌ های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد، اما طرح مرکاتور (Mercator) که توسط جراردوس مرکاتور در سال ۱۵۶۹ اختراع شد، هنوز هم بیشترین استفاده را دارد ولی علی رغم محبوبیت و پرکاربرد بودن، اشتباه است.

برای درک بهتر این موضوع، یک کره شیشه ای را تصور کنید که قاره ها روی آن نقاشی شده اند. اگر یک ورق کاغذ را در یک استوانه به دور استوا بپیچید و از درون نوری بتابید، خشکی ها به صورت سایه روی کاغذ ظاهر می شوند. این طرح مرکاتور است.

در این نقشه شمال به بالا اشاره داشته و خط ساحلی شکل مناسبی دارد که آن را برای ناوبری مفید می کند. اما از آنجایی که استوانه در بالا و پایین باز است، قطب‌ها را نمی‌توان نشان داد و هر چه از خط استوا دورتر می‌شوید، فواصل شمال به جنوب بیشتر کشیده می‌شوند. به گزارش سیناپرس،آلاسکا در نقشه مرکاتور به اندازه برزیل به نظر می رسد، اما در واقع یک پنجم اندازه آن است و گرینلند ۱۴ برابر بزرگ به نظر می رسد.

همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده ، طرح کلی مرکاتور قابل مشاهده است و شما با رنگ سبز، می توانید طرح گال پیترز را مشاهده کنید که به گونه ای طراحی شده است که همه کشورها دارای مساحت صحیح باشند.

به گزارش سیناپرس،اگرچه نقشه‌ های دیجیتال اکنون می‌توانند زمین را به‌عنوان یک کره نمایش دهد ( گوگل ارت Google Earth این کار را انجام می‌دهد)، اما بیشتر آنها هنوز از نسخه‌ مرکاتور استفاده می‌کنند، بنابراین این بار که به نقشه های جغرافیایی نگاه می کنید در نظر داشته باشید ابعاد و اندازه کشورها به آن شکلی که در نقشه نشان داده شده اند نبوده و در دنیای حقیقی متفاوت هستند.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: sciencefocus
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا