کشف هورمون بهبود دهنده عملکرد انسولین

سینا پرس : محققان دانشگاه سنت لوئیس امریکا توانستند هورمون بهبود دهنده عملکرد انسولین را کشف کنند. آنها اعلام کردند که ، هورمونی وجود دارد که به تنظیم چرخه سوخت چربی و قند در طول روز می پردازد و می تواند عملکرد انسلین را نیز بهبود بخشد . قابل ذکر است که این کشف طی آزمایش هایی بر روی موش های چاق و دیابتی صورت گرفت . به نظر می رسد که این هورمون می تواند روشی درمانی مناسبی برای دیابت نوع دو محسوب شود .

پروفسور اندرو باتلر (Andrew Butler) ، استاد علوم دارویی و فیزیولوژیکی در دانشگاه سنت لوئیس (Saint Louis) امریکا در این رابطه توضیح می دهد که هورمون Adropin ، یک هورمون درک ضعیف است . او در ادامه می گوید : شش سال پیش نخستین بار این هورمون توسط تیم پژوهشی ما کشف شده بود اما ما به طور دقیق نمی دانستیم که فعالیت و اثر این هورمون چیست . ما تنها می دانستیم که این هورمون نقش مهمی در سلامت متابولیک بدن اجرا می کند و این تنها اطلاعات ما از این کشف جدید محسوب می شد .

وی همچنین خاطر نشان کرد : پژوهش های ما نقش هورمون Adropin را در هم ایستایی (homeostasis) تنظیم متابولیک یا سوخت و ساز بدن (انرژی) ، ثابت کرد .

قابل ذکر است که هومئوستازی یا هم ایستایی (homeostasis)  ویژگی‌ یک سیستم است که محیط داخلی خود را تنظیم می ‌کند و تمایل به حفظ وضعیت ثابت و پایدار دارد .

در طول پژوهش ها و آزمایش ها ، در زمان های مختلف سطح هورمون Adropin در موش ها اندازه گیری می شد . در زمانی که موش ها در حالت ناشتا و گرسنگی قرار داشتند ، این هورمون سرکوب شده و در حالت پس از تغذیه تحریک می شده است . در واقع این هورمون عملکردی در برابر تغییرات متابولیسم که با گرسنگی و سیری رخ می دهند ، از خود نشان می دهد .

در طول پژوهش ها و آزمایش ها ، در زمان های مختلف سطح هورمون Adropin در موش ها اندازه گیری می شد . در زمانی که موش ها در حالت ناشتا و گرسنگی قرار داشتند ، این هورمون سرکوب شده و در حالت پس از تغذیه تحریک می شده است . در واقع این هورمون عملکردی در برابر تغییرات متابولیسم که با گرسنگی و سیری رخ می دهند ، از خود نشان می دهد .

زمانی که فردی خوب غذا می خورد و خوب تغذیه می شو د،  بدنش ترجیح می دهد که از گلوکز استفاده کند ، ترشح هورمون Adropin این تغییر را برای بالا بردن استفاده از گلوکز به عنوان سوخت متابولیک در عضلات تایید می کند . در حالی که وقتی فردی گرسنه بوده و چیزی نخورده است ، بدنش ترجیح می دهد که از اسیدهای چرب استفاده کند . مشاهدات ما نشان می دهد که کاهش هورمون Adropin با توجه به تغذیه نشدن و گرسنگی ممکن است یک نشانه برای برداشتن مانع  استفاده از اسیدهای چرب باشد .

لازم به ذکر است که بر اساس این تحقیقات ، به نظر می رسد که سطوح پایین این هورمون در چاقی ممکن است برای دیابتی ها و در کاهش توانایی بدن در استفاده از گلوکز نقش داشته باشد .

پروفسور باتلر در پایان تاکید می کند  که به عنوان یک سرپرست در پژوهش و بررسی درمان های جدید برای اختلال تحمل گلوکز (impaired glucose tolerance) به تحقیقات خود ادامه خواهد داد .

گفتنی است این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله Molecular Metabolism به چاپ رسیده است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا