نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فراخوان جهانی برای انتخاب نام یک سیارک مهم

تصمیم جالب توجه آژانس اکتشافات و هوای فضای ژاپن (JAXA) برای تعیین نامی مناسب برای سیارک 1993 JU3 درحالی اعلام شده که قرار است فضاپیمای روباتیکی Hayabusa 2 تا چند سال دیگر به این سیارک رسیده و به نمونه برداری از آن بپردازد.

این فراخوان که در 31 آگوست (9 شهریور) به پایان می رسد درحقیقت ابتکارعملی است که با همکاری آژانس اکتشافات و هوافضای ژاپن و اتحادیه بین المللی اخترشناسی راه اندازی شده است.

نامهایی که برای این سیارک پیشنهاد می شود نباید بیش از 16 حرف داشته باشند. تلفظ ساده و لزوم استفاده از حروف لاتین دو معیار مهمی است که باید در انتخاب و پیشنهاد نامها لحاظ شود.

در ادامه این فرآیند، نامهای برگزیده شده در اختیار تیم کاشف این سیارک یعنی LINEAR قرار می گیرد تا در نهایت آنها نامی را انتخاب و به آژانس اکتشافات و هوای فضای ژاپن و اتحادیه بین المللی اخترشناسی معرفی کنند.

معمولا برای انتخاب نام اجرام فضایی از دانشمندان کمک گرفته می شود اما اینبار سنتی شکنی صورت گرفته و از عموم مردم خواسته شده تا نظراتشان را بیان کنند.

فضاپیمای Hayabusa 2 در دسامبر سال 2014 به فضا پرتاب شد و پیش بینی می شود در اواسط سال 2018 به سیارک 1993 JU3 برسد. قرار است این فضاپیما طی مدت 18 ماه به سطح سیارک چسبیده و با پیاده ساختن سطح نشین کوچکی در آن، نمونه برداری های لازم را انجام داده و آنها را در سال 2020 به زمین منتقل کند.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل