نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مردن با صاعقه

به گزارش سیناپرس، تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه ویتس در آفریقای جنوبی و دانشگاه نورث آمبریای انگلستان پرده از اتفاق هایی برداشته است که در اثر برخورد صاعقه با بدن انسان و حیوانات رخ داده و به طور ویژه استخوان ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

این یافته ها می توانند به تیم‌های پزشکی قانونی کمک کنند تا تنها بر اساس تجزیه و تحلیل اسکلت‌ قربانیان، تشخیص دهند که مرگ بر اثر صاعقه بوده است یا خیر.

امروزه، تغییرات آب و هوایی به شکل عجیبی در حال افزایش بوده و شواهد علمی نشان می دهند که این اتفاق می تواند وقوع و شدت بروز صاعقه را در مناطق مختلف افزایش دهد. در حال حاضر، سالانه بیش از 24000 نفر در سراسر جهان بر اثر رعد و برق جان خود را از دست می دهند.

اما در این خصوص، علم پزشکی قانونی گاهی با چالش هایی مواجه می شود. برای مثال هنگامی که درخصوص مرگ یک شخص بر اثر صاعقه، شک و شبهه پیش می آید،  پزشک قانونی با جستجوی نشانه‌هایی از ضربه صاعقه به پوست و اعضای بدن متوفی، علت مرگ را تعیین می‌کند. اما این کار احتمالا به اندازه کافی دقیق نیست.

حالا دانشمندان بین الملل، سعی کرده اند ردپای صاعقه را روی استخوان های فرد صاعقه دیده دنبال کرده و از این طریق، حکم مشخصی را صادر نمایند.

آن ها بدین منظور، صاعقه را به صورت مصنوعی در آزمایشگاه ایجاد کرده و آن را مستقیماً روی استخوان انسان اعمال کردند. برای این کار از استخوان های اجساد اهدایی که به دلایل طبیعی مرده بودند استفاده شد.

به گزارش سیناپرس، آنچه آزمایش‌ها به دنبال برخورد صاعقه با استخوان نشان دادند، الگویی از آسیب بود که به‌طور منحصربه‌فردی توسط جریان صاعقه کوتاه مدت ایجاد می‌شد.

این دانشمندان می گویند: ما با استفاده از یک میکروسکوپ پرقدرت توانستیم یک الگوی خاص ریزشکستگی در استخوان ها را که ناشی از عبور جریان صاعقه بود تشخیص دهیم. این شکستگی خاص به شکل ترک هایی است که از مرکز سلول های استخوانی به بیرون گسترش یافته و شکلی شبیه به تشعشعات تابشی داشته و یا گاه به طور نامنظم بین خوشه های سلولی ایجاد می شوند.

به گفته آن ها، این الگوی کلی آسیب در مقایسه با سایر آسیب‌های با انرژی بالا، مانند آسیب‌های ناشی از سوختن در آتش، بسیار متفاوت به نظر می‌رسد.

نتایج به دست آمده از آزمایش روی استخوان انسان، با ضربه های صاعقه ای مشابه در حیواناتی نظیر زرافه که بر اثر صاعقه طبیعی کشته شده بودند مقایسه شد و الگوهای یکسانی در ریزشکستگی های ایجادشده در استخوان ها مشاهده گردید. 

به گزارش سیناپرس، این تحقیق جدید که نتایج آن در نشریه Forensic Science International: Synergy منتشر شده است، ابزاری موثر را برای تشخیص علت مرگ در نتیجه برخورد صاعقه زمانی که تنها بقایای اسکلتی انسان یا حیوان در دسترس است فراهم می نماید.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل