تامین بخش عمده‌ای از نیاز صنعتی کشور با تولید دستگاه‌ها و تجهیزات تست مواد

دستگاه‌های تست مواد سریSTM برای تست آسان و دقیق مواد با هزینه کم طراحی شده‌اند. تکنولوژی پیشرفته و مهندسی کیفیت بالا کاربر را قادر می‌سازد تا با سرعت و قابلیت اطمینان بالا تست مواد را انجام دهد. اکستنسومترهای مختلف کورس بلند یا کورس کوتاه با رزولوشن بالا) جهت سنجش خیلی دقیق کرنش به دستگاه متصل می‌شوند. دستگاه‌های STM به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای تست طیف وسیعی از مواد به کار می‌روند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سیدمحمدحسین میرصادقی اصفهانی مدیر عامل شرکت دانش بنیان سنتام با اشاره به تولیدات سالانه این شرکت بیان کرد: تولیدات این شرکت دانش بنیان در بیش از 118 گروه تخصصی و صنعتی ارائه شده است، . درحال حاضر فضای تولیدی این شرکت در حدود 3500 متر مربع بوده به طور متوسط ما 70% نیاز کشور در زمینه خواص مکانیک تامین می کنیم که هر ساله تقاضا در این زمینه ( هم به لحاظ کیفی دستگاههای با سطح تکنولوژی بالا و هم به صورت کمی) افزایش می یابد. 
وی با اشاره به ارسال محصولات این شرکت به بیش از 1200 مرکز صنعتی تحقیقاتی و پژوهشی گفت: تنوع محصولات تولید شده بیش از 144 محصول اصلی و بیش از 700 محصول جانبی همانند ( کشش ، ضربه ، پیجش ، خمش ، خزش ، رئومتر ، خستگی ، اریکسون ، رهایش ، میز لرزه ، آکچویتور ، دیتالاگر ، پرس های خاص ، آزمایشگاه های پلیمری و مقاومت مصالح و دینامیک ماشین و ارتعاشات و ده ها دستگاه تخصصی دیگر ) است. 
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در خصوص تولیدات و فعالیت های به انجام رسیده این شرکت دانش بنیان اضافه کرد: تولیدات صورت گرفته در صنایع مختلف همانند (صنایع فلزی ، صنایع غیر آهنی ، صنایع برق ، صنایع خودروو نقلیه ، صنایع ساختمان ، صنایع پلاستیک ، صنایع لاستیک ، صنایع پلیمر های تقویت شده و چوب و فراورده های چوبی ، فوم و عایق ، پارچه و نخ ، تجهیزات پزشکی ، پژوهشگاه و ادارات استاندارد ، دانشگاههای دولتی ، آزاد و مراکز آموزشی بوده است.
کاربرد 60 درصدی محصولات تولید شده در صنعت 
میر صادقی گفت: بیش از 60% فروش محصولات در صنعت بوده کاربرد و محصولات ارائه شده در صنعت بسیار گسترده بوده است و این شرکت توانسته طی 14 سال گذشته به بیش از 18 کشور در دنیا محصولاتش را صادر کند.
مدیر عامل این شرکت فناور در ادامه با تاکید بر نقش تحریم ها در تولیدات صورت گرفته گفت: به دلیل تحریم و یا هزینه زیاد همانند تست های کشش و خزش و فشار در درجه حرارت بالا ، تست HMOR ، اریکسون ، رهایش ، و خستگی اکسیال و چرخشی بسیاری از محصولات برای اولین بار در ایران توسط محققان در این عرصه تولید شده است.

این فعال حوزه فناور در خصوص میزان اشتغال زایی و تیم R&D در این شرکت دانش بنیان بیان کرد: تعداد پرسنل این شرکت 75 نفر بوده و با بیش از 20 پیمانکار بیرون شرکت همکاری داشته این شرکت واحد های مختلف از جمله (R&D، طراحی، الکترونیک، نرم افزار ، کنترل کیفی ، ساخت ، مونتاژ، انبار، تدارکات، مالی، فروش، اداری، خدمات پس از فروش، انفرمانیک و…) که از نفراj متخصص و خبره استفاده شده است. 

شرکت های تولید کننده در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی محدودند 
میر صادقی گفت: با توجه به ماهیت سرمایه ای بودن دستگاههای این شرکت ، تولیدات این دستگاهها در دنیا بسیار گران بوده به دلیل هزینه زیاد از جمله پرسنل متخصص و تولید در تیراژ بسیار تولید ، شرکت های زیادی در دنیا تولید کننده تجهیزات آزمایشگاهی نیستند. 
وی همچنین در ادامه با مقاسیه تولیدات داخلی با نمونه مشابه خارجی گفت: از طرفی دستگاههای خوب کشورهای اروپایی به دلیل هزینه های بسار سنگین و از همه مهم تر عدم ارائه خدمات مناسب از راندمان کمی برخوردارند از این رو توانسته ایم با جایگزین کردن تولیدات داخلی به میزان بسیار زیادی در ارز کشور صرفه جویی به همراه آوریم. 
این فعال حوزه فناور در خصوص میزان رقابت پذیری محصول با نمونه خارجی بیان کرد: یک تولید کننده تجهیزات آزمایشگاهی همواره ملزم به رعایت استاندارد های تست بوده ما هم همیشه سعی کردیم محصولاتمان استاندارد های لازم در خصوص عملکرد را داشته باشد، و همواره دستگاه ها و ضمائم جانبی را مطابق استانداردهای بین المللی طراحی کردیم آن چیزی که مهم است مسئله کیفی محصول به لحاظ ظاهری و ( option ) قابلیت ها بوده که نشان دهنده میزان موفقیت یک شرکت بوده است.
مدیر عامل این شرکت فناور با اشاره به حجم زیاد دستگاههای تولید شده در 20 سال گذشته گفت: یک مشکل دستگاههای آزمایشگاهی ارائه خدمات و پشتیبانی خوب به کاربران بوده است، در کوتاه مدت چه به لحاظ سخت افزاری و چه نرم افزاری و در بلند مدت بروز رسانی دستگاهها با توجه به شتاب تکنولوژی در دنیا هیچ سیستم الکترونیکی و نرم افزاری بیش از 5 سال نمی تواند بدون مشکل و محدودیت کار کند، از 5 تا 10 سال خدمات زیادی نیاز داشته و بعد از 10 سال تغییر و بروز رسانی اساسی نیاز داشته که این مشکل بزرگ شرکت های خارجی بوده و عملا با گذشت زمان راندمان آنها کم میشود.

همت و اراده در معاونت علمی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان

میر صادقی با بیان حمایت های صورت گرفته از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شرکت های صاحب علم گفت: طی چند سال اخیر معاونت ریاست جمهوری همواره پشتیبان شرکت ما بوده و توجه ویژه ای داشته است، با توجه به نو پا بودن این سازمان مشکلات و محدودیت هایی در تشکیلات وجود داشته ولی مهم اراده و همت برای حل مشکلات بوده که وجود داشته از مهم ترین اقدامات برگزاری نمایشگاه ساخت ایران بوده که به نظر ما بزرگترین و هدفمندترین کار معاونت هم حمایت از خرید شرکت های دانش بنیان و هم کمک به تجهیز آزمایشگاههای دانشگاهها و در نهایت بالا بردن نرخ رشد علمی کشور است
وی در پایان گفت: امید است این سازمان با برنامه بلند مدت و با کمترین تغییرات در سطح مدیریت در سالیان آینده به کار خود ادامه بدهد مطمئن بخشی اعظمی از رشد علمی کشور مدیون اجرای این طرح است. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا