نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

باز هم ژن ها متهم بی اخلاقی های انسانی شدند

به گزارش سیناپرس، تیمی محققان انجمن علوم روانشناسی فنلاند با همکاری پژوهشگران هلندی گزارش می دهند که ممکن است پایبندی به اخلاقیات یک مبنای ژنتیکی مشترک داشته باشد که بر نظرات افراد در مورد روابط جنسی غیر سالم، غیر متعهد و استعمال مواد مخدر تأثیر بگذارد. این یافته‌ ها پیامد های عمده ‌ای برای درک علم مدرن از چگونگی کمک ژن‌ها و وراثت به نظرات و ارزش ‌های اخلاقی دارند.

آنیکا کارینن (Annika Karinen)، نویسنده اصلی این مطالعه و محقق دانشگاه Vrije  در آمستردام در این رابطه گفت: مردم رفتارها و نگرش هایی از جمله دیدگاه های اخلاقی خاصی را اتخاذ می کنند که برای منافع خودشان مفید است.به گزارش سیناپرس، بسیاری از انسان ها به انجام رفتارهای غیر اخلاقی مانند داشتن روابط جنسی غیر متعهدانه و مصرف مواد مخدر تمایل دارند اما از نظر اخلاقی این موارد را محکوم می کنند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که عدم پایبندی به اخلاقیات و برقراری روابط جنسی خارج از چارچوب قانونی  ممکن است  تا حدی به ژن ‌های فرد نسبت داده شود.

به گزارش سیناپرس، این تیم تحقیقاتی تصمیم گرفتند تا تعیین کنند که آیا این دیدگاه در مورد مصرف مواد مخدر نیز صادق است یا خیر. در این مطالعه، پژوهشگران ۸ هزار و ۱۱۸  دوقلوهای همسان فنلاندی را در مورد تمایل آن ها به مصرف تفریحی مواد مخدر و رابطه جنسی خارج از رابطه مورد بررسی قرار دادند. محققان دریافتند اولین مورد تاثیر گذار در این رابطه، عوامل ژنتیک بوده و در ادامه محیط و تجربیات شخصی موثر هستند.

بر این اساس مشخص شد که دیدگاه‌ ها در مورد رابطه جنسی و مواد مخدر حدود ۵۰ درصد به موارد ارثی و ژنتیکی مرتبط هستند. این تیم همچنین به همپوشانی ژنتیکی قابل توجهی در بین این دو موضوع اشاره کردند. به عنوان مثال به نظر می ‌رسد تقریباً ۴۰ درصد از ژن‌ های مرتبط با تمایل به رابطه جنسی خارج از چارچوب قانونی با دیدگاه‌ های اخلاقی در مورد مواد مخدر مرتبط باشند.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی  Psychological Science منتشر شده و در اختیار پزوهشگران قرار دارد.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل