رژیم مدیترانه ای برای سلامتی مفید است

به گزارش سیناپرس، مطالعات متعددی نشان داده اند که تغییر از یک رژیم غذایی معمولی غربی به یک رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند راهی موثر برای بهبود سلامت جسم و روان انسان باشد،  برخی مطالعات نیز نشان می دهند که رژیم غذایی مدیترانه ای، میزان اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد.

از سوی دیگر باید در نظر داشت که این رژیم غذایی چند نکته منفی نیز به همراه دارد. هر کسی که شروع به خوردن غذاهای غنی از فیبر یا غذاهای تخمیر شده، مانند کلم ترش که در این رژیم غذایی وجود دارد کرده باشد، با نفخ و افزایش میزان مدفوع مواجه می شود.

به همین دلیل گروهی از دانشمندان مرکز تحقیقات بیومدیکال شبکه ‌ای کبد و بیماری ‌های گوارشی در اسپانیا به بررسی این موضوع پرداختند. طی این مطالعه که با عنوان «اثرات متفاوت رژیم ‌های غذایی غربی و مدیترانه ‌ای بر میکروبیوتای روده» معرفی شد، ۲۰  داوطلب مرد انتخاب و به‌ طور تصادفی در ابتدا به مدت دو هفته با رژیم غذایی معمولی غربی تغذیه شده و پس از یک استراحت، با رژیم غذایی به سبک مدیترانه ‌ای پذیرایی شدند.
در پایان هر مرحله از مطالعه، از شرکت کنندگان خواسته شد تا یک پرسشنامه روزانه را پر کنند که طی آن مواردی از جمله تعداد دفعات دفع باد معده، احساس نفخ و تعداد، شکل و وزن مدفوع مورد بررسی قرار می گرفت.

به گزارش سیناپرس، نمونه ‌های مدفوع برای بررسی تغییرات در میکروبیوم روده این افراد  جمع ‌آوری شد و حجم گازی که تولید می ‌کردند، به دقت اندازه‌ گیری شد. نتایج این تحقیقات نشان داد که تغییر در رژیم غذایی، تأثیر چشمگیری بر میکروب های ساکن در روده داوطلبان داشته و با تغییر به سمت انواع بوتیرات بیشتر، به سلامت آن ها کمک کرد. بوتیرات یک اسید چرب با زنجیره کوتاه است که در عین حال یک ماده ضد التهاب قوی محسوب شده و به سلامت دیواره روده کمک می کند.

در این مطالعه همچنین مشخص شد که حجم زیست توده روده بزرگ افراد تغذیه شده با رژیم غذایی مدیترانه ای، ۶۰ درصد افزایش و مقدار گاز تولیدی توسط سیستم گوارش آن ها نیز بیشتر شد. به گزارش سیناپرس، روده این افراد نه تنها هر روز هفت برابر بیشتر گاز تولید کرد بلکه در هر نوبت میزان گاز خروجی از روده آن ها ۵۰ درصد افزایش داشت.

پژوهشگران توصیه می کنند برای اجتناب از مشکلات ناشی از نفخ و افزایش گاز روده در پی مصرف رژیم غذایی مدیترانه ای، جلبک دریایی مصرف کنید.  مطالعه اخیر منتشر شده در مجله PLOSOne نشان داد که تغذیه گاوها با نوع خاصی از جلبک دریایی قرمز تأثیر چشمگیری بر میزان متان تولید شده توسط آنها دارد. البته هنوز به طور قطعی مشخص نیست که آیا خوردن جلبک دریایی همان تأثیر را روی انسان خواهد داشت یا خیر، اما به گفته محققان، نوشیدن چای جلبک دریایی که با ریختن آب جوش روی جلبک دریایی خشک شده کامبو تهیه می شود، اثر تسکین دهنده ای بر روده دارد.

مترجم: مولود یوسفی
منبع: sciencefocus

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا