نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سهم ارزشمند لیزر در گسترش فناوری های کاربردی

دکتر محمدصادق ذبیحی ،قائم مقام مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران درخصوص فعالیتهای این مرکز به سیناپرس گفت: مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران به عنوان یک مرکز تحقیقاتی، ماموریتی برای تولید انبوه دستاورد های خود در داخل مرکز نداشت بلکه قرار بود  ضمن ادامه ماموریت های خود ،هر دستاوردی را که امکان ورود به بازار دارد تا مرحله صنعتی سازی ادامه دهد و برای تولید انبوه در اختیار سرمایه گذاران و صنعتگران بخش خصوصی قرار دهد که به دلیل شرایطی که در طی چند سال گذشته در بازار سرمایه و کسب و کار کشور به وجود آمد در این زمینه توفیقی حاصل نشد و مرکز ملی از سال گذشته تصمیم گرفت تجاری سازی دستاورد های خود را از طریق شرکت های دانش بنیان دنبال کند .

وی تاکید کرد: در این راستا با حمایت مستمر و موثر معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری و حمایت بی دریغ ریاست محترم سازمان انرژی اتمی مقدمات کار فراهم شد و تا به حال مقدمات تشکیل 4 شرکت دانش بنیان در این زمینه فراهم شده است.

قائم مقام مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران  افزود: همچنین تا به امروز  مرکز ملی بیش از 7 محصول لیزر  پزشکی را به نتیجه رسانده و صنعتی کرده است و برای همه آنها مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و درمان را دریافت کرده است که لازمه دریافت چنین مجوزی طی آزمون های سخت در تامین استانداردهای مرتبط با این تجهیزات و نیز طی آزمایش های بالینی طولانی مدت برای اثبات صحت عملکرد این تجهیزات براساس نرم موجود برای تجهیزات پزشکی در دنیاست .   این تجهیزات لیزر پزشکی که در حال حاضر به تعداد محدود در برخی از مراکز پزشکی و کلینیک ها مشغول ارائه خدمت هستند عبارتند از : لیزر جراحی پروستات ، لیزر سنگ شکن کلیه و مثانه ، لیزر های دندانپزشکی برای بافت های نرم و سخت ، لیزر پوست و زیبایی ، لیزر فراکشنال و دستگاه لیزر تراپی.

وی عنوان کرد: لیزر های صنعتی مرکز نیز که به صورت محصول قابل تجاری سازی و تولید انبوه هستند برای کاربردهایی نظیر حکاکی روی فلز و مواد دیگر ، برش های دقیق و بدون تنش های حرارتی روی سطوح فلزات ، برای جوش کاری  های بسیار حساس بین فلزات غیر هم جنس و قطعات با ضخامت های متفاوت و جوش کاری برخی موادی که با روش های جوش کاری متداول در صنعت قابل جوش کاری نیستند و نیز سوراخ کاری های بسیار ظریف روی مواد خاص ، برای غلاف زنی و لایه نشانی و نظایر آن قابل استفاده هستند .

دکتر ذبیحی گفت: این سامانه های لیزری  از انواع لیزر های با ماده فعال میله ای ، دیسک و لیزر های فیبری ساخته شده اند و تلاش شده است در ساخت آنها حداکثر ممکن از امکانات داخلی استفاده شود. البته علیرغم نبودن ساز و کار تولیدی در مرکز ، به دلیل نیاز برخی از صنایع کشور به برخی از انواع این لیزر ها،  تعدادی از این محصولات در مرکز ساخته شده و در اختیار آن ها قرار گرفته که به صورت آماری تعداد این لیزرها در خلال چند سال گذشته به بیش از 150 دستگاه رسیده است.

وی تصریح کرد:  اخیرا نیز در نمایشگاه ساخت ایران که به همت معاونت محترم علم و فناوری ریاست جمهوری در اردیبهشت سال جاری برگزار شد ، دستاوردهای مرکز ملی از طریق شرکت های دانش بنیان وابسته در قالب 40 منبع لیزری قابل استفاده در مراکز علمی و صنعتی کشور عرضه شد که با استقبال بسیار خوبی مواجه گردید.  

قائم مقام مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران  درباره طرح های شاخصی که در شرکت های دانش بنیان به مرحله نهایی رسیده است،گفت: طرح استفاده از شرکت های دانش بنیان در مرکز ملی قدری جوان است و عمر  اولین شرکت دانش بنیانی که با پشتیبانی مرکز تاسیس شده است  هنوز به یک سال نرسیده است . قبل از این بیشتر امیدوار بودیم که سرمایه گذاران بخش خصوصی با تکیه بر فناوری بومی لیزر که در این مرکز به نتیجه رسیده است و با پشتیبانی علمی و فنی مرکز وارد عرصه تولیدات لیزری شوند و بخشی از نیاز های صنعتی و پزشکی کشور تامین شود . در این راستا مرکز ملی بارها اطلاعیه هایی را در رسانه های درج کرده و  آمادگی خود را برای واگذاری دستاوردهای خود به صنعتگران داخل کشور اعلام کرده است و مذاکراتی را هم صورت داده است ولیکن هیچ از این اقدامات منتج به جمع بندی نشد.

وی افزود: مرکز ملی برای تولید صنعتی و انبوه دستاوردها و محصولات خود برنامه ای ندارد بلکه تلاش می کند توسعه صنعتی و تجاری سازی این محصولات را با مدیریت متخصصین و صنعتگران بخش خصوصی و در خارج از تشکیلات خود دنبال کند.  بعد از تلاش های قبلی به نظر رسید شرکت های دانش بنیان می توانند برای به تولید رساندن این دستاوردها و توسعه کاربردی و صنعتی لیزرهای صنعتی و پزشکی که حاصل بخشی از فناوری های بدست آمده در مرکز هستند مناسب باشند و ماموریتی هم که برای شرکت های دانش بنیان مورد پشتیبانی مرکز ملی تعریف شده ، در همین راستا است.

دکتر دبیحی تصریح کرد: یکی دیگر از فعالیت های بسیار ارزنده ای نیز که در مرکز پا گرفت و در توسعه کاربرد لیزرها و فناوری های مرتبط با آن ها موثر و مفید بود آزمایشگاه فرآوری مواد با لیزر بود. نتایج ودستاوردهای این فعالیت  بسیار مثبت بود و توانست راه حلهای مناسب و ارزشمندی را با استفاده از فناوری لیزر در اختیار صنایع راهیردی کشور قرار دهد  و به دلیل ضرورت توسعه و تداوم خدمت رسانی به صنایع کشور ، این فعالیت نیز در قالب یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان تعریف شد که ساز و کار آن در دست سازمان دهی است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل