خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهید

به گزارش سیناپرس به نقل از eatingwell، حدود 6/2 میلیون نفر در آمریکا از بیماری آلزایمر رنج می برند. این بیماری پنجمین عامل مرگ و میر در این کشور به شمار می رود و از هر 9 فرد بالاتر از 65 سال، یک نفر به این عارضه مبتلا می شود. این بیماری به دلیل همه گیری کرونا روند صعودی هم به خود گرفته است.

این آمار حکایت از آن دارد که بسیاری از مبتلایان به آلزایمر و زوال عقل سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری دارند. برخی ژن ها هستند که به طور مثبت یا منفی روی ابتلا به آۀزایمر تأثیر می گذارند. در حالی که ژن های مربوط به این بیماری به افراد به ارث می رسند، عوامل دیگری هم برای بروز این ژن ها در افراد وجود دارد. 

موارد مختلفی مانند عوامل محیطی، سبک زندگی و مدیریت عوامل پرخطر ممکن است باعث فعال و غیرفعال شدن ژن ها شوند. تحقیقات جدید صورت گرفته از سوی انجمن پزشکی آمریکا نشان می دهد که بسته به خطر ژنتیکی در افراد، کسانی که سبک زندگی سالم تری دارند در مقایسه با افرادی که سبک زندگی ناسالمی دارند، 300 درصد کم تر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار می گیرند.

به گزارش سیناپرس، یکی از موارد سبک زندگی سالم، داشتن تحرک و فعالیت بدنی است. ورزش منظم از ابتلا به کاهش عملکرد شناختی و بیماری آلزایمر جلوگیری می کند. تنها 10 دقیقه فعالیت بدنی در روز مانند پیاده روی و انجام ورزش های هوازی به کاهش خطر آلزایمر کمک می کند.

از دیگر عوامل مهم داشتن سبک زندگی سالم، داشتن رژیم غذایی متعادل است. زمانی که حرف از زوال عقل به میان می آید، توصیه هایی در زمینه مصرف موادغذایی ارائه می شود. رژیم های غذایی خاصی مانند رژیم مدیترانه ای که روی مصرف موادغذایی سالم برای سلامت مغز متمرکز هستند، بهترین نوع رژیم غذایی هستند. 

رعایت رژیم مدیترانه ای خطر ابتلا به آلزایمر و کاهش عملکرد شناختی را تا حد زیادی کم می کند. حتی افرادی که علائمی از آلزایمر را هم از خود نشان می دهند، با رعایت این رژیم تا حد زیادی احساس بهبودی را تجربه می کنند. 

به گزارش سیناپرس، در مقابل، عدم مصرف مواد مغذی و بی تحرکی از جمله عوامل پرخطر به شمار می روند. علاوه بر این، نداشتن خواب کافی مغز، فشار زیادی را به مغز وارد می کند. کاهش زمان استفاده از گوشی و تبلت و کامپیوتر به ویژه در زمان خواب، قطع مصرف نوشیدنی های الکلی و غیره می تواند بر افزایش خطر آلزایمر نقش مؤثری داشته باشد. همچنین افرادی که به لحاظ اجتماعی افراد منزوی تری هستند بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار می گیرند. 

مترجم:ندااظهری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا