ناآگاهی تیشه ای به جان جنگل ها

در پیام معصومه ابتکار چنین آمده است:  ایران ما، سرزمینی با آب و هوای خشک و نیمه خشک است که فقط 6 درصد از کل مساحت آن را جنگل های طبیعی تشکیل می دهند و این میزان بسیار پایین تر از حد متوسط و میانگین جهانی است. جنگل های ایران قدمت زیاد و ارزش های غیرقابل احصائی دارند و خدمات بسیار متنوع و گسترده ای را به بشریت و کره خاکی عرضه کرده اند؛ جنگل هایی که تولید آب، محصولات غذایی، حفاظت از خاک، تلطیف هوا و منظر زیبا فقط بخشی از خدمات آنان است. اما متاسفانه روند تخریب آنها بیش از هر زمانی نگران کننده به نظر می رسد.

تغییر کاربری، ویلا سازی، قاچاق چوب، بهره برداری بی رویه، زباله و آتش سوزی از عوامل ویرانگر جنگل های کشور به شمار می رود و البته تغییر این روند، نیازمند حرکتی اجتماعی، فرهنگی و عزم فراگیر ملی است.
 

هشتم مرداد امسال مناسبتی برای یادآوری اهمیت جنگل و اطلاع رسانی و فرهنگسازی به منظور حفظ آن و روزی نمادین است تا بدانیم که «جنگل رمز حیات» به شمار می رود. با قدردانی از همراهی رسانه ملی در این حرکت مهم و موثر و ضمن تشکر از همه رسانه ها، تشکل های مردم نهاد، جوامع محلی و اقشار مختلف مردم برای تلاش های مسئولانه ایشان در حفاظت از طبیعت و محیط زیست، امیدوارم روز 8 مرداد در تقویم ما روزی خاطره انگیز و ماندگار در دفاع از ساحت پر برکت جنگل شود. 

امروزه جنگل ها می توانند بدون اینکه آسیب های جبران ناپذیر رایج را تحمل کنند، سبب ارتقای سطح معیشت مردم و رونق اقتصادی جوامع محلی از طریق گردشگری و مشاغل سبز شوند. پس تلاش کنیم و «نگذاریم بمیرد جنگل، که جهان خواهد مرد».

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا