نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

زندگی زیر پوست جهنمی بهشت گمشده

به گزارش سیناپرس، به گفته یک روانپزشک، عدم احساس آشنایی در محل زندگی و تعامل با فرهنگی متفاوت همراه با نزول درجه اجتماعی مهاجران، باعث آسیب روحی شدید می شود که در نهایت موجب افراد را مجاب می کند دست به خودکشی بزنند. خودکشی؛ اقدامی انتحاری است که در بیشتر موارد در نتیجه شرایط نا بسامان اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی در برخی افراد که اغلب از افسردگی و آشفتگی های روان شناختی هم رنج می برند پدیدار می شود. پژوهشگران معتقدند، به طور معمول گذر از جامعه سنتی به جامعه مدرن با تغییر ارزش ها و هنجارها باعث شده  تعداد افرادی که دست به این اقدام می زنند، افزایش یابد.

تاجایی که طبق آماری که آرزو ذکایی فر، معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد؛ بالاترین میزان اقدام به خودکشی بین سنین ۱۵ تا ۲۴ سال در سطح جهان بوده که در کشور ما  اقدام به خودکشی در سنین ۲۵ تا ۳۴ سال است و به طور میانگین در هر ۴۰ ثانیه یک نفر در دنیا بر اثر خودکشی از بین می رود و در بیشتر کشورها خودکشی سومین عامل مرگ و میر جوانان به شمار می رود و تقریبا یک میلیون نفر در سراسر جهان به علت خودکشی فوت می کنند.

علت خودکشی مهاجران چیست؟

در سال های اخیر این میزان در میان افرادی که به کشور های دیگر مهاجرت کرده اند هم رشد محسوسی داشته است؛ در واقع فقر، بيکاري و مشاغل کاذب و سکونت در محلات پرخطر، جزو معضلات مهاجران به حساب می آید.

از سوی دیگر بسیاری از افراد به ویژه هنرنمایانی که اغلب پیشه هنری هم ندارند، تنها با هدف بر سر زبان انداختن نامشان در فضای مجازی و در میان مردم دست به شایعه پراکنی درباره خود می زنند؛ از ازدواج با افراد مشهورتر تا رفتن درون سطل های زباله شهری. طی روزهای گذشته هم یکی دیگر از بازیگران پر حاشیه سابق کشور که چندی پیش به کشور همسایه مهاجرت کرده، با شایعه خودکشی  دوباره نام خود را در فضای مجازی ترند کرد. به این بهانه به موضوع مهاجرت و تاثیر آن بر خودکشی افراد پرداختیم.

دکتر سیدعلی احمدی ابهری، روانپزشک و متخصص اعصاب و روان در گفتگو با خبرنگار سیناپرس، درباره ارتباط خودکشی و مهاجرت می گوید؛ مهاجرت یعنی تغییر محل زندگی با هدف بهبود وضعیت اجتماعی، علمی یا اقتصادی است. از نگاه رفتارشناسی مهاجرت به دو گونه تقسیم بندی می شود. مهاجرت اختیاری و اجباری. در مهاجرت اجباری وقتی افراد می‌خواهند  ترک وطن کنند، اجبار آنها را بر این کار وامی دارد. اما در مهاجرت اختیاری، فرد برای دستیابی به شرایط بهتر تحصیلی اقتصادی و اجتماعی ترک دیار کرده و خانه و کاشانه خود را با خاطرات تلخ و شیرین رها می کند.

وی تاکیدکرد: همچنین رکود اقتصادی سال های اخیر کشور، وضعیت نابسامان اشتغال و افزایش احساس نا امیدی نسبت به آینده، از دلایل مهم توجه عموم مردم به نقل مکان دائمی به کشور هایی است که از رشد اقتصادی مطلوبی برخوردارند.

ابهری افزود: امروزه مهاجرت به این کشورهای جهان اول تبدیل به آرزوی مشترک مردمان کشورهایی شده که دارای معضلات مذکور هستند، اما تنها با نگاهی گذرا به شرایط مهاجرت به اغلب کشورهای توسعه یافته، باید گفت معمولا راه برای افرادی که از موقعیت مطلوب اقتصادی و تحصیلی برخوردار هستند، هموار تر است تا افرادی که بدون چنین ویژگی هایی دست به عزیمت می زنند.

ابهری در این باره معتقد است؛ با توجه به تجربه زیسته خودم از مهاجرت تحصیلی، مشکلات روحی ناشی از غم دوری خانواده و تجربه حس تنهایی و غربت در دیاری دیگر، انکار نشدنی است. برخی تصور می‌ کنند که اگر کشور خود را رها کنند، شرایط بهتری پیدا می کنند؛ البته تعداد انگشت شماری که پشتوانه مادی برای خود ساخته اند؛ ممکن است زندگی خوبی داشته باشند؛ اما در نهایت تنها برخورداری از مادیات برای یک زندگی مطلوب کافی نیست؛ عدم احساس آشنایی در محل زندگی و تعامل با فرهنگی متفاوت باعث آسیب روحی در کنار نزول درجه اجتماعی افراد  می شود. اینجاست که مهاجران فشار و تنش های روحی چند برابری را تجربه می کنند و بسیاری از آن ها بعد از مدتی به افسردگی مبتلا می شوند.

روانپزشک و متخصص اعصاب و روان در ادامه به خبرنگار سیناپرس می گوید؛ در این شرایط است که بسیاری از مهاجران که از شرایط نا مطلوب شغلی و اقتصادی رنج می برند، به الکل و مواد مخدر روی می آورند و یا خود را به دست روانپزشکان و بیمارستان های روانی می سپارند که در نهایت به زندگی خود پایان می‌دهند. در این میان شناخت کافی و گفتن واقعیت ها کمک زیادی به تصمیم گیری آگاهانه افراد می کند و ای کاش کسانی که کشور را به قصد مهاجرت ترک کرده‌اند، واقعیت ‌ها را برای دوستان و آشنایان خود بیان کنند. آنگاه می بینیم که تقاضا برای مهاجرت به شدت ریزش پیدا می‌کند.

به گفته ابهری، معمولا این افراد روایتی از بهشت گمشده ای می کنند که دور از واقعیت است و تنها توصیفی از پوسته ظاهری این کشورها است. معمولاً این توصیفات از کشورهای پیشرفته یا کشورهایی که به آنها مهاجرت می‌ کنند، دروغ های عجیب و غریب هستند و دانستن واقعیت ها کمک بزرگی به تصمیم‌ گیری علاقه‌ مندان به مهاجرت می‌ کند.

ابهری با اشاره به نزول درجه شغلی مهاجران در کشورهای مقصد می گوید؛ در سال های اخیر شاهد موارد زیادی از خودکشی مهاجران بوده ایم؛ چه بسا افرادی که در کشورهایشان دارای تحصیلات و تخصص های قابل توجه بودند و در سرزمین های بیگانه به کارهای خدماتی درجه سه تن داده ‌اند. بنابراین پیش از هرگونه تصمیم باید تمام ابعاد مهاجرت ارزیابی شود و بر اساس عقل و منطق سنجیده شود.

با توجه به موارد یاد شده می توان گفت، مهاجرت برای نخبگان که امکان رشد و پرورش بهتری در کشورهای مقصد نسبت به کشور خودشان دارند، تجویز می شود و بهتر است افرادی که در زمره قشر متوسط جامعه به حساب می آیند، برای بهتر شدن شرایط اقتصادی و شغلی خود پیش از اقدام به مهاجرت به کشور های دیگر با دید بازتری دست به انتخاب بزنند تا دچار تبعات جبران ناپذیر این گونه عملکرد برایخود و خانواده شان نشوند.

گزارش: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل