نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا مجذوب شخصیت های منفی در فیلم ها می شویم؟

به گزارش سیناپرس، به بسیاری از فیلم ها و کتاب های پرفروش شامل قهرمانان تاریک هستند.  شخصیت های داستانی با ترکیبی از ویژگی های مثبت و منفی که مخاطبین را به خود جذب می کنند. یک پرسش جالب در مورد پدیده فوق، این است که چرا افراد جذب چنین شخصیت هایی می شوند؟ آیا شخصیت منفی  یک فیلم خاص، آنها را به یاد کسی می اندازند که او را شناخته و تحسین می کنند یا بخشی تاریک از خودشان را در این چهره مشاهده می کنند؟ تحقیقات نشان می دهد که پاسخ این سوال ممکن است شامل بخشی از هر دو مورد باشد.

ربکا جی کراوس و درک دی راکر  در مطالعات خود به تحلیل و واکاوی علاقه افراد به شخصیت های منفی پرداخته و دریافتند که بیشتر افراد، اغلب از مقایسه خود با افراد مشابه که دارای ویژگی های منفی اخلاقی و روحی هستند، اجتناب می کنند اما این علاقه برای آن ها وجود دارد که جذب این شخصیت ها شده و با همذات پنداری مخفی در مغز خود، آن ها را تحسین کنند.

به گفته این محققان،  اگر بتوانیم احساس تهدید شخصی و ترس از قضاوت شدن به دلیل مشابهت رفتار با یک شخصیت منفی در فیلم را پشت سر بگذاریم، درک این شباهت نشان دهنده ارتباطی است که ما را به رغم ویژگی های منفی ، به آن ها شبیه می کند.

محققان دریافتند افراد مشارکت کننده در این مطالعه به طور غریزی به شخصیت های منفی که از نظر رفتاری به خودشان شباهت دارند، گرایش پیدا کرده و جذب آن ها می شوند. آنها برای مطالعه دقیق تر این موضوع، پنج آزمایش انجام دادند که نشان می داد چگونه شباهت رفتاری، برای افراد منفی جذابیت ایجاد می کند.
ربکا جی کراوس و درک دی راکر  با استفاده از پایگاه داده CharacTour شامل ۳۹۶۲ کاراکتر، شخصیت های شرور برجسته شامل جوکر ، Maleficent (شخصیت نامادری در فیلم زیبای خفته) و Darth Vader را به طور خاص مطالعه کردند.

به گزارش سیناپرس، شخصیت هایی که در این مطالعه به عنوان افراد غیر شرور به تصویر کشیده شده بودند شامل شرلوک هلمز و یودا بودند. نتایج به دست آمده نشان می دهد که بیشتر کاربران، این شخصیت های منفی را دوست دارند ، اما آنها ویژگی های مشترک خود با آن ها را بیان نمی کنند.

 کراوس و راکر خاطرنشان کردند که درک این مساله بسیار مهم است، زیرا اگرچه افراد شرور معمولاً از طریق ویژگی های منفی خود مانند عدم صداقت، بی ادبی یا تقلب نشان داده می شوند، اما می توانند در عین حال باهوش، خنده دار و کاریزماتیک نیز باشند. پژوهشگران احتمال می دهند مردم از داشتن احساس مشابه با افراد شروری که تصور می کنند دارای ویژگی های مثبت هستند لذت برده و از بیان ویژگی های منفی آن ها خودداری کنند.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: psychologytoday

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل