ترکیب واکسن های کرونا موثرتر است

به گزارش سیناپرس، تیمی از پژوهشگران دانشگاه اومی (Umeå) در سوئد دریافتند افرادی که برای دوز اول واکسیناسیون خود از آسترازنکا استفاده کرده و در دوز دوم واکسن های دیگری مانند فایزر یا مدرنا تزریق کرده اند در مقایسه با کسانی که در هر دو دوز خود یک نوع واکسن دریافت کرده اند، کمتر در خطر ابتلا و عفونت ناشی از کووید ۱۹ قرار دارند.

دکتر پیتر نوردستروم استاد دانشگاه اومی در این رابطه گفت: نتایج این مطالعه نشان می دهد تزریق دو دوز ترکیبی از کلیه واکسن های مورد تائید، بسیار موثر تر از تزریق یک نوع واکسن است.

اعضای این تیم تحقیقاتی در طول یک دوره پیگیری دو و نیم ماهه پس از تزریق دوز دوم به افراد، به طور مشخص دریافتند میزان مصونیت ناشی از تزریق ترکیبی واکسن های آسترازنکا و فایزر حدود ۶۷ درصد و ترکیب آسترازنکا و مدرنا ۷۹ درصد است درحالی که در این بازه زمانی، کسانی که واکسن های یکسانی از این برندها را تزریق کرده اند، مصونیت ۵۰ درصدی به دست آورده اند.

در این مطالعات علاوه بر نوع واکسن تزریقی، عواملی همچون تاریخ واکسیناسیون، سن افراد، وضعیت اجتماعی و اقتصادی آن ها مورد توجه قرار گرفت.

نکته قابل توجه در این میان، تاثیر بخشی ترکیب واکسن ها در برابر نوع دلتا است و شواهد نشان می دهد عوارض ناشی از ابتلا به گونه جهش یافته دلتا در افرادی که واکسیناسیون ترکیبی داشته اند به مراتب کمتر از سایرین است.  به گزارش سیناپرس، تعداد موارد بستری و ابتلای شدید به بیماری در افرادی که دو دوز ترکیبی متفاوت تزریق کرده بودند به حدی کم بود که محققان نتوانستند اثربخشی این پیامد را محاسبه کنند.

در این مطالعه، اطلاعات بالینی و شرایط واکسیناسیون ۷۰۰ هزار فرد داوطلب مورد بررسی قرار گرفت.به گزارش سیناپرس، مارسل بالین ، دانشجوی دکتری پزشکی سالمندان و از اعضای این تیم تحقیقاتی در رابطه با یافته های خود می گوید: نتایج این مطالعه ممکن است برای تعیین استراتژی های واکسیناسیون در کشورهای مختلف مفید باشد.

در خاتمه گفتنی است سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که علیرغم نتایج امیدوارکننده مطالعات قبلی در مورد پاسخ ایمنی ناشی از واکسیناسیون ترکیبی، نیاز به مطالعات گسترده تری برای بررسی ایمنی و اثربخشی آنها در برابر کرونا وجود دارد. 

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی The Lancet Regional Health – Europe منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا