خواب برنده شدن را ببینید

به گزارش سیناپرس، همیشه و همه جا، این نکته توسط استادان هر مهارتی گفته شده است که تمرین و تکرار، باعث بهبود توانایی ما در آن مهارت می شود. اما حالا دانشمندان کشف کرده اند که در کنار تمرین، خواب دیدن نیز می تواند در بهبود مهارت های در حال یادگیری موثر باشد.

بر اساس نتایج علمی پژوهشی جدید منتشر شده در نشریه معتبر Journal of Neuroscience، در صورتی که شخص بتواند در طول خواب، حافظه بیشتری را در خصوص یک مهارت خاص حرکتی پردازش کند، توانایی اش در یادگیری و اجرای آن مهارت بیشتر می شود.

در این پژوهش، محققان بین المللی با هدایت دانشگاه نورث وسترن آمریکا آزمایشی را انجام دادند که در آن نحوه انجام یک کار حرکتی چالش برانگیز توسط تعدادی از شرکت کنندگان با و بدون پردازش اضافی در طول خواب مورد مقایسه واقع می شد.

شرکت کنندگان در این آزمایش، یک بازی رایانه ای را با استفاده از رابط کامپیوتری خاصی به نام «رابط مایوالکتریک» انجام دادند که به آن ها امکان می داد با فعال کردن ماهیچه های بازو، مکان نما را حرکت دهند.

هر فرمان برای حرکت مکان نما در جهتی خاص، با یک صدای منحصر به فرد جفت شد و بر این اساس، شرکت کنندگان پس از تمرین، بازی را با چشمان بسته انجام دادند و در این بازی، مکان نما را تنها بر اساس صدایی که می شنیدند حرکت می دادند.

اما نکته شگفت انگیز ماجرا موقعی اتفاق افتاد که شرکت کنندگان پس از اتمام دور آزمایشی به مدت 90 دقیقه چرت زدند. محققان نیمی از نشانه های صوتی تست شده در آزمایش را در طول چرت زدن آن ها پخش کردند و از این طریق، خاطرات حرکتی مربوط به هر نشانه را دوباره فعال کردند.

نتیجه، بسیار جالب توجه بود؛ شرکت کنندگان پس از چرت زدن، حرکاتی که در زمان خواب روی آن ها تمرکز انجام شده بود بهتر از سایر حرکات انجام می دادند!به گزارش سیناپرس، طبق این نتایج، حرکت مکان نما در بیداری توسط شرکت کنندگان، کمتر طول می کشید، مکان نما مسیر مستقیم تری را طی می کرد و تعداد کمی از ماهیچه های اضافی فعال می شد.

به گفته مجریان این پژوهش، نتایج فوق نشان می دهند که ما می توانیم با فعال سازی مجدد خاطرات در هنگام خواب، عملکرد مهارت های حرکتی جدید را بهبود بخشیم.

به گزارش سیناپرس، این رویکرد جالب توجه می تواند راهی برای تقویت توانبخشی سکته مغزی یا سایر اختلالات عصبی باشد.