نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بروز موج های جدید کرونا حتی با واکسیناسیون 80 درصدی

به گزارش سیناپرس، مطالعه انجام شده دانشمندان بین الملل به کمک مدل سازی ریاضی نشان می دهد که در صورت بازشدن مرزهای بین المللی، در حالی که هنوز ویروس SARS-CoV-2 بسیار قابل انتقال در جوامع است، موج های جدیدی از افزایش عفونت و بستری شدن در بیمارستان ها به راه خواهد افتاد.

در این مطالعه که توسط دانشمندان دانشگاه نوساوث ویلز و انستیتوی آلودگی و ایمنی کربی استرالیا انجام شده است، محققان با استفاده از داده های بزرگ سلامت دانشگاه فوق، هشت سناریو را با استفاده از مفروضات مختلف در مورد قابلیت انتقال، سرعت گستردگی واکسن و مقیاس های گوناگون مربوط به بازگشایی مرزها مورد بررسی قرار دادند. 

بررسی این سناریوها نشان می دهد که هرچه قابلیت انتقال ویروس در یک جمعیت بیشتر باشد، باز شدن مرزهای بین المللی حتی با حفظ محدودیت ها در تماس های اجتماعی محلی با افزایش شدید عفونت ها و بستری شدن همراه خواهد بود.

به گفته مجریان این تحقیق، اگرچه واکسیناسیون جمعیت برای کاهش تعداد موارد کووید 19 بسیار مهم است، اما مدل سازی ها نشان می دهند که اگر مرز بین المللی استرالیا باز شود، حتی بعد از این که 80 درصد از افراد 16 سال بالا، دو دوز واکسن دریافت کرده باشند، شیوع بیماری و بروز موج های جدید همچنان امکان پذیر است.

آن ها می گویند: «متولیان سیاسی و بهداشتی نباید منحصراً بر تعیین آستانه واکسیناسیون تمرکز کنند و بر اساس آن، محدودیت ها را بردارند».

این محققان می افزایند: در عوض، آن ها باید آگاه باشند که واکسیناسیون جمعی بعید است بتواند در برابر بیماری کووید 19 محافظت کاملی را ایجاد نماید. لذا اگر زنجیره های انتقال محلی فعال بوده و یا مرزهای بین المللی باز شوند، ظرفیت سیستم های بهداشتی در واقعی ترین سناریوهای پوشش واکسیناسیون همچنان در خطر خواهد بود.

به گزارش سیناپرس، این یافته های پژوهشی که علاوه بر استرالیا، می توانند برای بررسی ریسک بازکردن مرزها در سایر نقاط جهان نیز مورد استفاده قرار گیرند در نشریه MJA، مجله پزشکی استرالیا منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل