تصمیم عجولانه ستاد ملی کرونا کشور را دچار بحران می کند

به گزارش سیناپرس، تجربه کشورهای آمریکایی و اروپایی نشان می دهد که نباید در برداشتن محدودیت ها و برخی بازگشایی ها عجله کرد؛ اقدامی که نتیجه عکس داشته و بحران جدیدی را در کشور ایجاد می کند. با وجود این که هنوز بسیاری از گروه های جامعه تنها یک دوز واکسن را تزریق کرده اند، می توان انتظار داشت که با بازگشایی های زودهنگام، موج تازه ای از کرونا در کشور به راه بیافتد. 

دکتر علیرضا ناجی، رئیس مرکز ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری در گفتگو با سیناپرس در این رابطه می گوید: این تصمیم برای بازگشایی مدارس و دانشگاه ها نوعی شتاب زدگی است و با توجه به این که در حال حاضر هم چرخش بالایی از ویروس کرونا را داریم و سطح واکسیناسیون اصلا به سطح مناسبی نرسیده است، باید صبر بیشتری به خرج دهیم تا واکسیناسیون در جوامع بزرگسال و محصلان ما به عدد مناسبی برسد و آن زمان است که می توان این آزادسازی را به مرور انجام دهیم. 

او تأکید می کند که در حال حاضر زمان مناسب و عاقلانه ای برای آزادسازی و حضوری کردن مدارس و دانشگاه ها نیست و با تمام مشکلاتی که وجود دارد و همه از آنها آگاه هستیم، می تواند باعث دامن زدن به کووید شود. 

این متخصص ویروس شناسی درباره میزان واکسیناسیون در جامعه اظهار می کند: از آنجایی که ملاک ما تزریق دو دوز واکسن است، تنها حدود 32 درصد از جوامع بزرگسال جامعه به طور کامل در برابر ویروس کرونا واکسینه شده اند و آمار 60 درصدی هم که برای تزریق واکسن در دانش آموزان تا 12 سال عنوان می شود، تزریق دوز اول واکسن است در صورتی که در سنین نوجوانان هم حتما باید هر دو دوز واکسن تزریق شود. 

ناجی در ادامه تأکید می کند تا زمانی که جامعه ما بیش از 80 درصد واکسینه کامل نشده باشند به این معنی که تا وقتی که 80 درصد جامعه هر دو دوز واکسن خود را دریافت نکرده باشند، آزادسازی هایی به این شکل با توجه به سویه هایی که از ویروس کرونا وجود دارد می تواند دوباره مشکل ساز شود. 
او عنوان می کند که گردش بالای ویروس در جامعه قطعا می تواند مشکل آفرین شود. تجربه کشورهای دیگر در آزادسازی های زودهنگام، بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، رستوران ها کافی شاپ ها و غیره که حتی بعد از تزریق دو دوز در بیش از 70 درصد جامعه نشان می دهد که چه سطح بالایی از شیوع سویه دلتا را مشاهده کردند و جوامع با آن درگیر شد. 

ناجی می گوید: ما باید از این موضوع درس بگیریم. این در حالی است که نه اقدامات غیر درمانی ما به اندازه آنهاست که بتواند جلوی این گردش ویروس را بگیرد و نه واکسیناسیون ما به اندازه آنها رسیده که بتواند این کار را انجام دهد. 

او عنوان می کند که در رفتارها تناقض بسیار زیادی به چشم می خورد. در شرایطی تصمیم گیری برای بازگشایی مدارس و دانشگاه ها اتخاذ شده که می دانیم اگر این بازگشایی ها انجام شود می تواند شیوع دوباره کووید را به همراه داشته باشد. به طوری که تا وقتی کووید وجود دارد، پیک های مختلف هم ممکن است اتفاق بیافتد. اما موضوعی که اینجا اهمیت پیدا می کند این است که چه تدابیری داشته باشیم که دامنه این پیک ها مانند پیک چهارم و پنجم نشود که خسارت های سنگینی را به دنبال داشت. 

رئیس مرکز ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری به سیناپرس می گوید: این تصمیم های عجولانه به طور مستقیم از سوی ستاد ملی کرونا اتخاذ می شود که دولت و وزارت بهداشت هم در این تصمیم گیری دخیل هستند. اما این تصمیم، تصمیم درستی نیست. توصیه های علمی توسط کارشناسان داده می شود و حتی در دوره های قبلی هم این توصیه ها و هشدارها داده شده بود اما تأثیری در روند تصمیم گیری های نادرست ستاد کرونا نداشته است. 

او ادامه می دد: در تمام پیک هایی که در کشور به وجود آمد، این توصیه ها و هشدارها داده شد اما تصمیمات را کسانی در ستاد کرونا می گیرند که در پیک های قبلی به این توصیه ها توجهی نمی کردند و در حال حاضر هم باید دید با ترکیب جدیدی که اتفاق افتاده، چه تصمیم در پیش رو دارند. اما باید در این مسیر دید علمی داشته باشیم در غیر این صورت دچار خسران خواهیم شد. 

گزارش:ندااظهری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا