کرونا ناباروری می آورد نه واکسن

به گزارش سیناپرس به نقل از nbcnews، نگرانی هایی مبنی بر این که واکسن کرونا می تواند باعث ناباروری شود از جمله دلایلی است که مردم برای اجتناب از واکسیناسیون ارائه می دهند. در حالی که هیچ شواهدی وجود ندارد که واکسن های کرونا می توانند موجب ناباروری شوند. اما محققان هشدار داده اند که در مقابل عوارض ناشی از ابتلا به کووید- 19 است که می تواند فرآیند تولیدمثل و باروری را مختل کند.

درواقع ویروس SARS-CoV-2 این قابلیت را دارد که باروری مردان و زنان را تحت تأثیر قرار داده و سلامت بارداری را در افراد آلوده به ویروس به خطزر بیاندازد. محققان از ابتدای شیوع همه گیری، تأثیر کووید را بر سیستم تناسلی انسان مورد مطالعه قرار داده اند. 

در صورتی که شواهدی وجود ندارد که این ویروس به لحاظ جنسی قابل انتقال است اما تحقیقات نشان می دهد که سلول های موجود در سیستم تناسلی هدف بسیار مناسبی برای ویروس کرونا هستند چرا که حاوی گیرنده مناسبی هستند که کروناویروس برای ورود به سلول ها باید به آن متصل شود.

به گزارش سیناپرس، این ایده که یک ویروس می تواند باعث ناباروری شود، پیش از این هم وجود داشته و شواهدی نشان می دهد ویروس های خاصی وجود داشته که احتمال باروری مردان یا زنان را افزایش داده اند. به عنوان مثال ویروس های پاپیلومای انسانی، هپاتیت B، هپاتیت C و عفونت HIV با کاهش قدرت باروری در ارتباط اند.

در حالی که هنوز مشخص نیست یک ویروس تنفسی مانند کروناویروس چگونه می تواند سیستم تناسلی را تحت تأثیر قرار دهد اما وجود گیرنده خاصی در سیستم تناسلی مردان و زنان خطر ورود ویروس به این اندام و ناباروری را کاهش می دهد. 
علاوه بر این، از جمله علائم کرونا به ویژه تب بالای 8/38 درجه که حداقل 3 روز ادامه داشته باشد یکی از دلایل ناباروری به شمار می رود. همچنین عفونت های متوسط تا شدید کرونا روی تعداد اسپرم ها، التهاب بیضه ها، التهاب مجاری اسپرم و درد بیضه در مردان در سنین باروری اثر منفی می گذارد. به گزارش سیناپرس، این شواهد به اندازه ای مستدل هستند که محققان با قطعیت اعلام کنند که در مواردی از ابتلا به کرونا، زنان و به ویژه مردان دچار ناباروری می شوند.

به گزارش سیناپرس، البته برخی محققان بر این باورند که ویروس به تنهایی روی کاهش مستقیم قدرت باروری تأثیر ندارد بلکه کاهش تعداد اسپرم بعد از ابتلا به کرونا از دلایل اصلی ناباروری به شمار می رود. به طورکلی، هر نوع عفونتی که باعث بروز تب در انسان شود، می تواند روی تولید اسپرم در مردان و روند تخمک گذاری روی زنان اثرگذار باشد.

 

گزارش:ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا