کارتون ها دنیای کودکان را می سازد

به گزارش سیناپرس به نقل از parenting، کارتون ها بخش جدایی ناپذیر زندگی هر کودکی هستند. فیلم های انیمیشنی هم آنقدر جایگاه ویژه ای در شخصیت سازی برای کودکان دارد که بسیاری از آنها خود را به جای شخصیت های معروف کارتون ها قرار می دهند. اما باوجود این، کارتون ها هم اثرات مثبت و هم اثرات منفی بر رشد شناختی و رفتار کودک به جا می گذارند. 
تاثیرات کارتون بر کودکان بر رفتار و رشد شناختی از زوایای مختلفی قابل بررسی است.
 

تاثیرات مثبت کارتون ها برکودکان

کمک به یادگیری: کارتون ها به یادگیری زودهنگام کودکان کمک می کند. بسیاری از مارتون های آموزشی می توانند شکل ها، اعداد و رنگ ها و اصول اولیه را آموزش دهند و یادگیری را امیر لذت بخش کنند.

کمک به رشد شناختی: کارتون ها علاوه بر تقویت رشد مهارت های شناختی، به رشد توانایی استدلال و پردازش صوتی و بصری و بالا رفتن تمرکز کودک کمک می کند.

کمک به رشد زبانی: کارتن ها، کودکان را در معرض زبان های مختلف قرار می دهند و توانایی زبانی و نوع تلفظ و حرف زدن آنها را بهبود می بخشد. 

کمک به افزایش خلاقیت: کودکان با تماشای کارتون می توانند به ایده های جدید رسیده و براساس کارتون هایی که می بینند کارهای مختلفی را انجام داده و تصور و خلاقیت بالایی پیدا کنند.

خنده و کاهش استرس: کودکان با تماشای کارتون با صدای بلند می خندند. خندیدن بهترین راه برای کاهش استرس و پیدا کردن اعتماد به نفس است به طوری که ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث ترشح هورمون اندورفین می شود که احساسات مثبت را برمی انگیزد.
 

تاثیرات منفی کارتون ها برکودکان

به گزارش سیناپرس، سال 2011 بود که نتیجه تحقیقی دانشگاهی درباره تأثیر منفی کارتون باب اسفنجی منتشر شد که نشان می داد تماشای این کارتون باعث می شود حافظه کودکان مختل شود و یادگیری در آنها با سرعت کم تری اتفاق بیافتد. بنابراین، کارتون ها علاوه بر اثرات مثبت، می توانند مخرب هم باشند.

ترویج خشونت: تماشای کارتون هایی با درون مایه خشونت می تواند باعث شود کودکان در زندگی واقعی خود هم پرخاشگر شود که حتی ممکن است به دلیل اعمال خشونت منجر به آسیب رساندن به اطرافیان خود شوند.

ترویج نافرمانی و سرکشی در کودکان و عدم همدلی: برخی کارتون ها دارای شخصیت هایی هستند که نسبت به افراد بزرگ تر یا معلمان خود رفتارهای گستاخانه ای نشان می دهند. کودکان ممکن است با مشاهده چنین رفتارهایی، همین موارد را در مواجهه با اطرافیان خود تکرار کنند.

استفاده از زبان ناپسند: برخی کارتون ها از زبانی استفاده می کنند که مناسب گروه سنی کودکان نیست و ممکن است باعث شود کودکان در مکالمه روزمره خود از این زبان و واژگان استفاده کنند.

ترویج رفتار غیراجتماعی: همچنین برخی کارتون ها رفتارهای ضداجتماعی را ترویج کرده و پیام های نادرستی را به آنها منتقل می کنند. بعضی از آنها حاوی مفاهیم جنسی، پرخاشگری و رفتارهای ناپسند هستند که رفتارهای کودک را تحت تأثیر قرار می دهند.

بی تحرک کردن کودکان: ساعت نشستن کودکان پای تلویزیون و تماشای کارتون ممکن است به دلیل بی تحرک بودن آنها، کودکان را در معرض بیماری های مختلفی چون چاقی، مشکلات بینایی و کمبودهای تغذیه ای قرار دهد.

تبلیغ نقش های بد: کودکان اغلب با شخصیت های کارتونی موردعلاقه خود همزادپنداری کرده و از آنها تقلید می کنند یا دوست دارند شبیه آنها شوند. گاهی تحسین نابجای آنها می تواند یک الگوی گمراه کننده و عادت غلط رفتاری را در آنها تقویت کند. 

معمولا کودکان از سن ۳تا ۹ سالگی به تماشای برنامه های کودک می پردازند.  تاثیرات برنامه کودک روی کودکان بیشتر از نوجوانان است  زیرا در این سن ذهن کودکان در حال رشد و یادگیری می باشد . شخصیت های  انیمیشن در زندگی و دنیای واقعی تخیلی هستند و ممکن است باعث شود که کودکان از شخصیتهای کارتونی الگوبرداری کنند و بر رفتارشان تاثیرگذار باشد. خشونت موجود در کارتون ها بر رفتار کودکان تاثیر می گذارد.  به گزارش سیناپرس، والدین در انتخاب کارتون و انیمیشن برای فرزندان خود موظف هستند چون نقش تربیتی بچه ها بر عهده والدین می باشد. بنابراین والدین باید مناسبترین برنامه کودک را برای تماشای کودکشان انتخاب کنند.

گزارش: ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا