نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مهار آتش‌سوزی، ریز گردها و خاموشی برق با اتکا به دانش ایرانی

چنین دستاورد هایی باعث شد تا گفت و گویی با پروین برادران قهفرخی، فارغ التحصیل رشته‌های کارشناسی شیمی و کارشناسی ارشد رشته اقتصاد محیط زیست و همچنین فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، مدیرعامل شرکت دانش بنیان فناوران ابزار دقیق کوهرنگ، برگزیده رتبه سوم بخش فن آفرینان رشد یافته یازدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی و اولین المپیاد ملی طرح کسب و کار دانشجویی انجام دهیم.

ماده ای که آتش سوزی را مهار می کند

برادران درباره فایر سلوفید، یکی از محصولات این شرکت گفت: این محصول برای اطفای حریق زیست سازگار آتش سوزی‌های شدید  جنگل ها و مراتع مورد استفاده قرار می گیرد و جایگزین مناسب آب و فوم در آتش نشانی ها است؛ این محصول باعث می شود اطفای حریق در حداقل زمان  ممکن رخ دهد؛ طبق آزمایش های انجام شده آتش در این روش کمتر از 10 ثانیه خاموش می شود.

مجری این طرح افزود: اغلب اطفای حریق در ارتفاع های بالای جنگل ها رخ می دهد و برای مهار آتش امکان استفاده از فوم، آب، خاک یا گاز دی اکسید کربن نیست. حتی آب استفاده شده برای مهار آتش نیز تبخیر شده و آتش سوزی ادامه پیدا می کند. این محصول قابلیت جمع آوری در مخزن و اسپری کردن به صورت هوایی در سطح وسیع دارد.

وی اظهار کرد: هنگام پاشیدن، سطح وسیعی از این محصول تبدیل به فوم کربنی می شود. فوم کربنی منطقه آتش سوزی شده را فرا می گیرد و اجازه نمی دهد اکسیژن با ماده سوختنی ارتباط برقرار کند بنابراین تحت هیچ شرایطی بار دیگر در آن منطقه شعله وری مجدد آتش نخواهیم داشت.

وی عنوان کرد: این محصول علاوه بر کاربرد در سازمان جنگل ها و مراتع، قابل استفاده در آتش نشانی ها، صنایع دفاعی و سایر صنایع مختلف است.

کاهش خاموشی های با تولید نانو پوشش

برادران ،ویو نانو را یکی دیگر از محصول های تولید شده این شرکت عنوان کرد و گفت: جاذب نور ماوراء بنفش خورشید (جلوگیری از ایجاد آب مروارید)، آنتی رفلکس، بهبود خواص ضد بخار( آب دوست و آب گریز) و جاذب بو و ضد آب و لک، از جمله مهمترین مزایای این طرح است.

وی درباره کاربرد های این طرح افزود: این نانو پوشش را می توان روی انواع سرامیک پوشش داد تا سرامیک ها ضد آب و لک شوند. همچنین می توان برای پوشش دهی انواع شیشه و لنز( خودرو، عینک و شیشه و…) از این نانو پوشش استفاده کرد اما کاربرد اصلی آن برای کاهش خاموشی های ناشی از آلودگی های گرد وغبار در مقره ها انتقال انرژی و برق است؛ اغلب نشستن گرد وغبار  و طوفان های ریز گرد روی مقره های انتقال انرژی و برق باعث اتصال کوتاه مدت و خاموشی برق ها می‌شود اما با کار گذاشتن این نانو پوشش می توان این مشکل را برطرف کرد.

وی عنوان کرد: صنایع سنگینی مانند فولاد سازی نیز با این مشکل مواجه اند؛ هنگام ریزش گرد و غبار و ایجاد اتصالی کوتاه مدت و قطع برق، کل ذوب در داخل سیستم یخ شده و هزینه بسیار هنگفتی به بار می آورد و نیاز است ذوب تخلیه شده و بار دیگر مسیر تولید آغاز شود؛ استفاده از این نانو پوشش این خسارت ها و مشکل ها را برطرف می کند.

وی بیان کرد: این محصول هم اکنون آماده فروش است و نمونه دیگری از این محصول برای مقاوم سازی آجرهای نسوز در صنایع فلزی ساخته شده است؛ این محصول مقاومت آجرهای نسوز را 30 برابر افزایش می دهد.

ساخت سرباره ای مصنوعی

برادران تولید پودر پوششی ایزوترم پاتیل و تاندیش را یکی دیگر از طرح های این شرکت عنوان کرد و گفت: این محصول سرباره مصنوعی است که برای صنایع فولاد سازی و ذوب آهن کاربرد فراوانی دارد و مزایایی همانند تشکیل پوشش عایق روی مذاب، پیشگیری از سرد شدن یا تغییر ترکیب درصد مذاب، جایگزین سبوس برنج شدن و حذف آلودگی های زیست محیطی را دارد.

وی درباره نحوه عملکرد این سرباره اظهار کرد: این سرباره روی محصول در حال ذوب پاشیده و مانند یک عایق حرارتی عمل می کند و باعث می شود دمای ذوب پایین نیاید و در همان دمای ذوب اولیه باقی بماند و به راحتی در قالب های دیگر تزریق شود.

وی عنوان کرد: بسیاری از صنایع فلزی از سبوس برنج به عنوان عایق حرارتی استفاده می کنند. این صنایع برای داد و ستد با کشاورزان مشکل دارند و گاهی تامین سبوس برنج به علت کاهش میزان تولید به راحتی در دسترس این صنایع قرار نمی‌گیرد. از سوی دیگر انبارداری و نگهداری سبوس برنج نیز مشکل های خاص خود را دارد اما این محصول می تواند این مشکل ها را پایان دهد و به راحتی در دسترس این صنایع قرار بگیرد.

وی افزود: هرچند این طرح نمونه مشابه خارجی دارد اما قیمت آن بسیار ارزان تر است؛ هم اکنون این طرح نیز به مرحله تولید نیمه صنعتی رسیده و تمام مجوزهای تاسیس، بهره برداری و پروانه ساخت و ثبت برندش را اخذ کرده است.

تولید مکمل خوراکی برای دام و طیور

وی تولید آمینوفید( مکمل خوراک دام و طیور) را نیز یکی دیگر از طرح های این شرکت اعلام کرد و درباره این طرح گفت: اسید آمینه از جمله محصول های وارداتی هستند. قیمت گران این محصول ها باعث شده که تنها 4 اسید آمینه وارد ایران شود. این اسید آمینه ها راستگرد هستند. در صورتی که محصول تولیدی ما 20 اسید آمینه ضروری دارد و صد در صد چپگرد است؛ اسید آمینه های چپگرد قابلیت جذب زیاد و کاربردهای فراوان تری دارند.

مهار ریزگردها با مالچ های پلیمری

برادران  پلیمر سلولزی نانو سولفید را یکی دیگر از طرح های این شرکت عنوان کرد و درباره این طرح نیز گفت: این محصول از پلیمرهای سلولزی و کاملا طبیعی و از جنس گیاهان ساخته شده است و می‌تواند به عنوان جایگزین مالچ نفتی در تثبیت ماسه‌های روان، مهار ریزگردها و توسعه پوشش گیاهی استفاده شود.

وی تصریح کرد: گیاهان با این روش همیشه ریشه‌شان مرطوب است و رشد خوبی دارند؛ با استفاده از این مالچ، گیاهان بدون آنکه نیازی به آب دهی داشته باشند، شبنم و رطوبت منطقه را جذب و خصلت هیدروژلی از خود نشان می‌دهند. این مالچ در طول روز نیز مانع از تبخیر شدن آب گیاهان می شود.

وی یاد آور شد: این طرح در ریگ بلند کاشان و تالاب میقان استان مرکزی به صورت آزمایشی اجرایی شده است و هم اکنون در مرحله صنعتی و تولید انبوه به سر می برد.

  

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل