گردشگری سلامت صنعت حساسی است

دکتر حمید حمزه زاده، سرپرست جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: اقبال و پیشرفت جهانی گردشگری سلامت باعث شده تا این صنعت مانند بسیاری دیگر از صنایع عظیم، صنعت ‌های زیر مجموعه خود را داشته باشد. معروف ‌ترین این صنایع زیر مجموعه، امروزه با عنوان «میزبانی از گردشگران سلامت» شناخته می ‌شود.

وی افزود: در کشورهای مقصد بسیاری دست به احداث مراکز اقامت لوکسی زده ‌اند که انحصارا به گردشگران سلامت خدمت ‌رسانی می ‌کنند و نیازهای بالینی و نقاحتی آنها را در کنار اقامت در نظر دارند. در موارد دیگر این مراکز با بیمارستان‌ ها در آمیخته‌ اند و مانند یک «هتل ـ بیمارستان» عمل می‌ کنند. مثلا در کشور تایلند، بیمارستان بین‌المللی بورمونگراد اولین مرکز درمانی بود که با موفقیت دست به ادغام مفهوم یک هتل لوکس و یک بیمارستان حرفه ‌ای و تخصصی زد. در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۱۵ درصد کل درآمد گردشگری سالانه تایلند از چنین مراکزی به دست آمده بود. این قبیل مراکز، در کشور میزبان اشتغال ‌زایی نیز انجام می ‌دهند که بیش از پیش باعث تقویت اقتصاد در این کشورها می ‌شود.

وی اظهارداشت: متاسفانه در ایران، یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حوزه زیرساختی وجود دارد، کمبود و نبود محل‌ های اقامتی از جمله هتل ‌های با استانداردهای قابل قبول به لحاظ شاخص ‌های بین‌المللی در شهرهای مقصد گردشگران سلامت است.

وی ادامه داد: عدم توجه به توزیع منطقی و جغرافیایی امکانات گردشگری و مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی دارای استانداردهای بین‌المللی که می ‌توانند به‌ صورت بالقوه مقاصد گردشگری سلامت در کشور باشند، از دیگر مشکلات موجود در حوزه گردشگری سلامت است.

متاسفانه در ایران، یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حوزه زیرساختی وجود دارد، کمبود و نبود محل‌ های اقامتی از جمله هتل ‌های با استانداردهای قابل قبول به لحاظ شاخص ‌های بین‌المللی در شهرهای مقصد گردشگران سلامت است.

به گفته وی، متاسفانه عمده این زیر ساخت ‌ها و امکانات در پایتخت و بعضا تنها در مراکز برخی استان‌ های خاص وجود دارد و این مساله یک محدودیت بزرگ برای پذیرش گردشگران سلامت از کشورهای دیگر محسوب می ‌شود.

حمزه زاده گفت: گردشگری سلامت صنعت حساسی است و برخورد مسئولانه همه افراد درگیر در این حوزه را می ‌طلبد. نحوه برخورد ما با گردشگر سلامت در کسوت شرکت تسهیل ‌گر، کادر تخصصی ارائه ‌دهنده خدمات تشخیصی و درمانی، مترجم یا حتی واسطه و همچنین سیاست‌ گذاری مقامات دولتی و متولیان این صنعت در کشور، تعیین ‌کننده مسیر رشد و دست ‌یابی به نفع جمعی ما از طریق این صنعت است.

سرپرست جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان به سیناپرس گفت: ایجاد زیرساخت‌های مناسب و تمرکز بر ارائه خدمات تشخیصی و درمانی با کیفیت از یک ‌سو و مسئولیت پذیری تک ‌تک افراد حاضر در فرایند گردشگری سلامت از سوی دیگر، موجب ترقی و پیشرفت درخشان گردشگری سلامت در ایران می ‌شوند.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا