در دوران بارداری آفتاب بگیرید

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند دریافتند احتمال بروز مشکلات در جفت که می تواند منجر به زایمان زودرس و مرگ نوزاد شود در زنانی که طی سه ماهه اول بارداری بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرند، ، کاهش پیدا می کند.  بر این اساس اعلام شد احتمال زایمان زودرس در مادرانی که کمترین میزان نور خورشید را دریافت می کنند ده درصد بیشتر است.

بر اساس آمارهای موجود، عوارض ناشی از زایمان زودرس نوزادانی که پیش از هفته ۳۷ بارداری زنده به دنیا آمده اند، علت اصلی مرگ و میر در کودکان زیر پنج سال است. متاسفانه افرادی که از زایمان زودرس جان سالم به در می برند، دارای مشکلاتی چون ناتوانی های یادگیری و مشکلات بینایی و شنوایی هستند.

این تیم اسکاتلندی داده های مراقبت از زایمان  ۴۰۰ هزار مادر و بیش از ۵۰۰ هزار نوزاد متولد شده پس از ۲۴ هفته بارداری تجزیه و تحلیل کرد. آنها بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ سوابق زایمان همه تولدهای زنده تک قلو در اسکاتلند را با سوابق آب و هوایی مربوط به آن منطقه و همان دوره بررسی کردند. به نظر می رسد قرار گرفتن در معرض نور خورشید در سه ماهه دوم هیچ تاثیری بر خطر زایمان زودرس ندارد و این سه ماهه اول است که اهمیت بیشتری دارد.

محققان معتقدند یافته های آنها که مستقل از سایر عوامل خطرساز مانند سن و سیگار کشیدن بود، می تواند میزان مرگ و میر ناشی از زایمان زودرس را کم کند.به گزارش سیناپرس، البته این تیم تحقیقاتی تاکید کردند که برای درک بهتر ارتباط بین نور خورشید و زایمان زودرس باید مطالعات بیشتری انجام شود.

 تحقیقات پیشین نشان داده است که وقتی اشعه خورشید به پوست انسان برخورد می کند، رگ های خونی ما ترکیبی به نام اکسید نیتریک آزاد کرده که به کاهش فشار خون کمک می کند. علاوه بر این قرار گرفتن در معرض نور خورشید به طور کلی سلامت را بهبود می بخشد. نور خورشید همچنین به طور مستقیم موجب تولید ویتامین D می شود که به رشد استخوان ها، دندان ها، کلیه ها، قلب و سیستم عصبی نوزاد متولد نشده کمک می کند.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در مجله علمی مرزها در سلامت باروری (Frontiers in Reproductive Health) منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: زهرا همراز

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا