نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پسران چاق، سوغات گرسنگی مادران در سفر بارداری

به گزارش سیناپرس، یک مطالعه چند دهه ای که به بررسی تاثیر ناامنی غذایی بر بچه های جزیره های اقیانوس آرام در نیوزیلند پرداخته است، نشان می دهد که نداشتن غذای کافی برای خوردن در دوران بارداری، با رشد نامطلوب پسران به معنای حجم چربی بیشتر و ماهیچه کمتر در بدن، آن هم چهارده سال بعد از تولد ارتباط قابل توجهی دارد. البته چنین مشکلی در دختران مشاهده نشده است.

تیم تحقیقاتی این پژوهش از دانشگاه های AUT و اوکلند کشور نیوزیلند و همچنین دانشگاه ییل آمریکا، معتقدند اطمینان از دسترسی به غذاهای مفید و مغذی، اکنون بیش از هر زمان دیگری دارای اهمیت است، چراکه همه گیری کووید 19 باعث فقیر شدن خانواده های بیشتری در دنیا شده است.

آن ها می گیوند: ناامنی غذایی، به معنای نداشتن غذای کافی یا عدم اطمینان از دسترسی به غذاهای مناسب برای تغذیه است. ما با مطالعه خانواده های ساکن در جزایر اقیانوس آرام نشان داده ایم که ناامنی غذایی در دوران بارداری با رشد نامطلوب پسران در سن 14 سالگی ارتباط دارد.

به گفته آن ها، در حال حاضر بروز بیماری همه گیر کووید 19، نابرابری در دسترسی به غذا و به دنبال آن، سوء تغذیه را افزایش داده است. به گزارش سیناپرس، این در حالی است که امنیت غذایی اولیه برای سلامت و رشد جسمانی نسل آینده ضروری است.

مطالعه خانواده های جزایر اقیانوس آرام 21 سال پیش و زمانی آغاز شد که تقریبا 1400 نوزاد اقیانوس آرام و خانواده های آنها موافقت کردند که در این مطالعه طولی شرکت کنند.

از مادران، شش هفته پس از تولد نوزادشان درباره مقرون به صرفه بودن غذا در سال گذشته سوال شد. تقریبا نیمی از آن ها گزارش دادند که در اغلب موارد، به دلیل کمبود پول، موفق به تهیه غذای کافی نمی شوند.

بررسی های بعدی نشان داد وزن فرزندان پسری که مادرانشان از عدم امنیت غذایی خبر داده بودند، بیشتر از نوزادانی بود که دچار چنین مشکلی نبودند. ولی این وزن بیشتر در پسران 14ساله، به جای تمرکز در بافت های مهم اسکلتی و عضلانی، به بافت های چربی احشایی مربوط می شد که خود دارای مضرات ویژه ای است.

این یافته های علمی پژوهشی که بر اهمیت تغذیه صحیح با مواد غذایی کافی و مغذی بر آینده رشد و نمو فرزندان دلالت دارند، در New Zealand Medical Journal منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل