صفحه کلیدی با قابلیت تشخیص کاربر

سیناپرس: مدتهاست که برای حفاظت از اطلاعات مهم از رمز عبور استفاده می کنیم. اما رمز عبور می تواند به راحتی به سرقت برود. در سالهای اخیر  به منظور بیشتر کردن امنیت تلفن ها و تبلت ها از ترکیب حسگرهای بیومتریک مانند اسکنر اثر انگشت استفاده می شود و بعید نیست در آینده نه چندان دور بتوانیم اسکنر عنبیه چشم را نیز روی این دستگاه ها ببینیم. به این منظور پژوهشگران در حال طراحی صفحه کلیدی متفاوت هستند که بتواند از روی الگوی منحصر به فرد تایپ کردن هر شخص و مدت زمانی را که بین تایپ دو کلمه صرف می کند، کاربر را تشخیص دهد.

اکثر صفحه کلید ها از یک سوئیچ مکانیکی در زیر هر کلید استفاده می کنند که فقط دو حالت را تشخیص می دهند: کلید فشار داده شده یا فشار داده نشده. اما صفحه کلید جدید به روشی کاملا متفاوت ساخته شده است. این صفحه کلید هوشمند به جای استفاده از سوئیچ مکانیکی از چهار لایه فیلم شفاف روی هم استفاده می کند. دو لایه از اکسید قلع ایندیوم به عنوان الکترود عمل می کنند که توسط یک لایه پلاستیک که در ساخت بطری نوشابه از آن استفاده می شود از هم جدا می شوند. در بالای الکترود لایه پلاستیکی دیگری تعبیه شده است که اثر پوست انگشت را در هنگام لمس کردن و برداشتن از روی کلید گرفته و از طریق الکتریسیته مالشی نیروی الکتریکی تولید می کند.

این ساختار منحصر به فرد به صفحه کلید اجازه می دهد تا برای هر کلید یک سیگنال الکتریکی ثبت کند. در این صورت این سیگنال ها برای هر کاربر مانند یک امضا خواهند بود که از امضای کاربران دیگر متمایز است. برای اثبات این ادعا، پژوهشگران از 104 نفر خواستند تا کلمه « لمس» را چهار بار روی صفحه کلید تایپ کنند و صفحه کلید با دقت خوبی توانست تایپیست ها را شناسایی کند. این صفحه کلید در کنار استفاده از رمز عبور می تواند امنیت بالایی را برای اطلاعات مهم کاربران فراهم کند. ساختار لایه پلاستیکی نه تنها فشرده شدن هر کلید را ثبت می کند بلکه می تواند الکتریسیته ساکن نوک انگشتان را نیز ذخیره کند.

عدم وجود قطعات متحرک و نوع مواد انتخاب شده در ساخت این صفحه کلید، سبب شده تا تمیز کردن آن بسیار آسان باشد. از طرفی از مواد ارزان قیمتی ساخته شده و می تواند با صفحه کلید های موجود در بازار از نظر هزینه و دوام رقابت کند.

مشروح این پژوهش در ژورنال ACS Nano منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا