بازیافت زباله در یک اپلیکیشن

مصطفی جوادی، کارآفرین در حوزه نوآوری های اجتماعی و یکی از برگزیدگان جشنواره ایده های برتر فناوری های نرم و صنایع خلاق فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس درباره اپلیکیشن «نگین بازیاب» که برنامه ای در استای تفکیک پسماند های خانگی است، گفت: از آنجایی که یکی از معظلات این روزهای شهرها مدیریت پسماند ها و حجم زیاد زباله های خانگی است، تصمیم گرفتیم در راستای یک برنامه منظم تا حد زیادی این معضل را برطرف کنیم.

وی افزود: در مناطقی که در آن رفت و آمد زیادی دارد، به همان میزان حجم زباله ها به مرور زمان افزایش می یابد و تا کنون اقدام مناسبی هم از سوی شهرداری ها مشاهده نشده است، به همین دلیل تصمیم گرفتیم در حوزه مدیریت پسماند کارآفرینی کنیم.

به گفته جوادی، نخستین گامی که باید برداشته شود فرهنگ ‌سازی و افزایش آگاهی مردم در زمینه بازیافت زباله است و در کنار آن  باید اقدامات فرهنگی موثری هم انجام داد. در واقع برای درآمد زایی از پسماند و تأثیرگذاری در محیط زیست باید فرهنگ سازی کرد.

جوادی گفت: ما در ابتدا کارخانه بازیافت شیشه و پلاستیک را راه اندازی کردیم تا بتوانیم مواد اولیه لازم را تامین کنیم. گفتنی است؛ جدا کردن زباله از خانه ها تنها اقدام کافی نیست؛ چراکه از سوی زباله گردها در شهر ها دوباره تجمیع می شوند و یا از سوی ماشین های زباله ها ترکیب می شوند و عملا تفکیک مردم به هدر می  رود.. از سوی دیگر مردم ابتدا باید یاد می‌ گرفتند که چگونه پسماندهای خود را در منزل  تفکیک کنند برای مثال نحوه دور ریختن شیشه کاغذ و یا پلاستیک متفاوت است.

این کارآفرین خاطرنشان کرد: بهترین راه، تشویق افرادی است که به جمع آوری زباله ها می پرداختند همچنین افرادی که در خانه زباله هایشان را تفکیک می کنند. ما از طریق طراحی یک اپلیکیشن و عضویت این دو گروه در آن نظم مشخصی به فرایند تفکیک زباله ها دادیم.

وی ادامه داد: روش کار اینگونه است که افراد از طریق آیکون های موجود در این اپلیکیشن در هر زمان به ماشین های جمع آوری زباله اطلاع می دهند که دارای میزانی از زباله خشک و قابل بازیافت هستند و آن ها برای دریافت زباله ای قابل بازیافت اعزام می شوند.

جوادی گفت: در این شرایط افرادی که مسوولیت جمع آوری زباله دارند با ثبت اسم فردی که زباله را از وی دریافت کرده اند و مشخصات زباله بازیافتی، به صورت منظم زباله ها از خانه ها به صورت تفکیک شده به سوی محل بازیافت انتقال داده می شود.

وی در ادامه گفت: ما برای مشارکت حداکثری مردم و تاثیر گزاری بیشتر تعدادی فروشگاه کالا تاسیس کردیم و قراردادهایی با مرکزی خرید دیگر برای تخفیف محصولات به اعضای خود در این اپلیکیشن بستیم. در حقیقت این تخفیف ها به افرادی که به تفکیک زباله از منزل می پردازند، تعلق می گیرد. در پی آن با بانک سامان هم قراردادی مبنی بر ارائه یک شماره حساب و کارت عابر بانک به این افراد، امضا شد. به عبارت دیگر هر فردی که پسماند های خود را تحویل داد، پس از ثبت آن در اپلیکیشن هزینه آن به اعتبار کارت پسماند بانک سامان واریز می شود. در واقع وجهی بابت پسماندهایشان دریافت می‌کنند.

به گفته جوادی، افرد می ‌توانند با کارت های اعتباری پسماند خود، حتی از سایت فروشگاهی خودمان هم خرید کنند. همچنین می توانند در سفر به کیش از تخفیفات در دریافت خدمات گوناگون استفاده کنند. با توجه به اهمیت تولید داخلی تمامی این تخفیف ها برای خرید کالاهای ایرانی و داخلی است.

گفتگو: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا