نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مراقب افسردگی فصلی باشید

به گزارش سیناپرس به نقل از فاکس نیوز، با شروع فصول پاییز و زمستان و کم تر شدن شدت نور خورشید حال و هوای افراد هم دچار تغییر و تحول شده و برخی افسردگی های فصلی را تجربه می کنند که اغلب از ابتلا به آن آگاهی ندارند و تنها از حال بد خود در این روزها شکایت می کنند. 

با سردتر شدن هوا و کوتاه تر شدن روزها در پاییز و زمستان، برخی افراد علائمی از اختلال فصلی را از خود نشان می دهند که اغلب به افسردگی های فصلی از آن یاد می شود که بیشتر در فصول پاییز و زمستان دامن گیر افراد می شود. 

این اختلال روحی بیشتر در خانم ها و جوانان و نیز افرادی که در مکان هایی با شب های زمستانی طولانی تر زندگی می کنند شایع تر است. 
افرادی که از افسردگی های فصلی رنج می برند معمولا از احساس ناامیدی، کاهش انرژی برای انجام کارهای روزمره و کاهش تمرکز رنج می برند، مدت زمان بیشتری می خوابند، علاقه و تمایل به انجام کارها و دیگر فعالیت ها را از دست می دهند، از حضور در اجتماع کناره می گیرند، حرکاتشان کندتر می شود، اشتهای آنها افزایش می یابد که باعث اضافه وزن آنها می شود و در نهایت مدام احساس ناراحتی و دارند و از نظر رفتاری تحریک پذیر می شوند. 
به گزارش سیناپرس، متخصصان معمولا برای درمان افسردگی های فصلی از نوردرمانی استفاده می کنند. در این شیوه درمانی، جعبه های نوری، داروها و ویتامین D و نیز روان درمانی به کار می رود. 

متخصصان کلینیک کلولند به افرادی که از این اختلال رنج می برند توصیه می کنند که از رژیم غذایی متعادلی استفاده کنند، تا جایی که می توانند فعالیت بدنی خود را در این فصول افزایش داده و ورزش کنند، با دوستان خود وقت بیشتری بگذرانند و زمان بیشتری را در خارج از منزل سپری کنند.

مبتلایان به افسردگی فصلی بهتر است پیش از شروع زمستان درمان های خود را آغاز کنند تا سریع تر بتوانند اثرات این اختلال را کاهش دهند. به گزارش سیناپرس،اما یافته های جدید نشان می دهد که هیچ شواهد قاطعی وجود ندارد که نور درمانی یا روان درمانی پیش از شروع زمستان می تواند از شروع افسردگی فصلی جلوگیری کند.
افسردگی فصلی در افرادی که از اختلال افسردگی یا اختلال دوقطبی رنج می برند شایع تر است و افرادی که دچار افسردگی فصلی می شوند بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات روانی دیگر هستند. گاهی افسردگی های فصلی ممکن است به طور ارثی هم در خانواده ها مشاهده شود. 
محققان هنوز علت اصلی این اختلال روحی و روانی را تعیین نکرده اند اما به نظر می رسد کاهش فعالیت هورمون شیمیایی سروتونین در مغز می تواند عامل مهمی برای این امر به شمار رود. افزایش بیش از حد ملاتونین یا کاهش میزان ویتامین D از جمله عوامل این حالت روحی است.
علاوه براین، نور خورشید میزان مولکول هایی را کنترل می کنند که به حفظ میزان سروتونین طبیعی کمک می کند. این عملکرد در مبتلایان به افسردگی های فصلی دچار اختلال می شود. مصرف مشروبات الکلی یا موادمخدر به تشدید علائم این بیماری کمک می کنند. 

 

مترجم:ندا جوادهراتی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل