چراگاهی اوقات با ورزش لاغر نمی شویم؟

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید پژوهشگران نشان داده است که کاهش ۲۵ درصدی دریافت کالری روزانه ، تاثیری به مراتب بیشتر از ورزش کردن درسلامت و کاهش وزن افراد دارد.  نتایج این مطالعه ، همراه با یافته های مشابه ، توضیح می دهد که چرا اکثر افرادی که شروع به ورزش می کنند، کمتر از حد انتظار کاهش وزن دارند.

در حقیقت بدن انسان برای کاهش وزن، مکانیسم های جبرانی پیچیده ای ایجاد می کند تا انرژی لازم برای انقباض ماهیچه ها را با انرژی موجود برای سایر فرآیندهای حیاتی متعادل کند.  بر این اساس مشخص شد که بدن به طور خودکار در حین ورزش سعی می کند کالری مصرف شده را جبران کرده و حداقل یک چهارم کالری مورد نظر ما برای سوزانده شدن را حفظ کند.

دانشمندان حدس زده اند که مصرف انرژی در بدن انسان یک پدیده خطی نبوده و  بررسی های انجام شده روی گروهی از شکارچیان آفریقایی که به طور منظم ساعت ها پیاده روی کرده یا می دوند نشان داد آن ها تقریبا  به همان میزان مردم اروپایی نسبتاً کم تحرک، کالری می سوزاندند. ظاهراً بدن  این افراد با کاهش میزان کلی کالری مصرفی تطبیق یافته  تا از گرسنگی در هنگام شکار جلوگیری شود.

به همین دلیل پژوهشگران دریافتند که فعالیت بیشتر، لزوماً منجر به افزایش کالری مصرفی روزانه نمی شود. درک ماهیت این فرایند بیوشیمیایی بسیار مهم است زیرا این ویژگی در انسانهای امروزی که به طور مداوم قادر به سوزاندن کالری اضافی با ورزش نیستند، در قالب سازگاری تکاملی ایجاد شده است.

نتایج بررسی های انجام شده روی ۱۷ هزار و ۷۵۴ فرد بزرگسال نشان داد که در هنگام ورزش، زمانی که کالری شمار عدد کالری مصرفی را نشان می دهد، بدن کالری کمتری سوزانده و بخشی از آن را ذخیره می کند.به گزارش سیناپرس، گفتنی است این ذخیره انرژی در افراد چاق بیشتر از افراد لاغر بوده و در برخی موارد بدن آن ها حدود ۵۰ درصد از کالری مصرفی را ذخیره کرده است. 

در حقیقت به همین دلیل است که بسیاری از افراد چاق که تلاش می کنند به کمک ورزش از وزن خود کم کنند، در این مسیر موفق نشده و پس از مدتی دلسرد می شوند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Current Biology منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: psychologytoday
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا