شستشوی بینی با آب نمک، گسترش کرونا در ریه را کند می کند

به گزارش سیناپرس، مطالعات پژوهشگران نشان می دهد اگرچه نمک می تواند از تکثیر ویروس تا حدی جلوگیری کند اما این روش، محافظت کامل در برابر عفونت یا درمان کرونا را ارائه نمی دهد.

کریستیان گوتزو (Cristiane Guzzo)، پروفسور میکروبیولوژی در موسسه علوم زیست پزشکی دانشگاه سائوپائولو در این رابطه می گوید: استفاده از اسپری بینی و قرقره آب نمک، یک راه حل واحد نبوده و باید در چند روز اول پس از عفونت مورد استفاده قرار گیرد.

در این مطالعه، محلول نمکی کلرید سدیم با ۱/۱ درصد در آزمایش سلول های ریه آلوده در آزمایشگاه، تکثیر ویروس را تا  ۸۸ درصد کاهش داد.
سرپرست این تیم مطالعاتی اعلام کرد: کاهش تکثیر ویروسی به معنای کاهش شدت بیماری و پاسخ التهابی است. به گزارش سیناپرس،کرونا یک بیماری پیچیده بوده و شامل مرحله تکثیر ویروسی می شود که استفاده از آب نمک می تواند آن را کنترل کرده و سپس التهاب سیستماتیک که بسیار گسترده تر است را در فرد مبتلا کاهش دهد. این مرحله دوم می تواند شدید بوده و منجر به عوارض متعددی در اندام های مختلف شود.

محققان می گویند اگر این استراتژی در آزمایش های بالینی موثر واقع شود، می تواند به توسعه روش های جدیدی برای پیشگیری یا درمان کرونا منجر شود.
کریستیان گوتزو در این رابطه اعلام کرد: با توجه به شدت بیماری همه گیر، ما معتقدیم که توسعه این تحقیقات با انجام آزمایش های بالینی که به منظور بررسی اثربخشی استفاده از اسپری آب نمک طراحی شده است … به جلوگیری از گسترش ویروس در موجودات آلوده و کاهش احتمال التهاب شدیدتر کمک خواهد کرد.
لازم به توضیح است که روش فوق بسیار ساده و ارزان بوده و این دارو قبلاً برای پیشگیری از سایر بیماری های تنفسی استفاده شده و مطالعات مختلفی نشان داده است که شستشوی بینی و گلو با آب نمک  می تواند با کاهش بار ویروسی،  شدت کرونا را به حداقل برساند.
محققان پیشنهاد می کنند که اسپری آب نمک می تواند به پروتکل های ایمنی فعلی مانند استفاده از ماسک صورت، فاصله گیری فیزیکی و واکسیناسیون اضافه شود.
اگر اثربخشی این روش در آزمایش های بالینی تأیید شود، می تواند تکثیر ویروس را در بینی و گلو کاهش دهد. به گزارش سیناپرس،محققان پیشنهاد می کنند که محلول نمک را می توان به دو روش آزمایش کرد. یکی اسپری بینی مانند آنهایی که در داروخانه ها یافت می شود. این می تواند توسط کارکنان مراقبت های بهداشتی خط مقدم یا سایر افرادی که به شدت در معرض این ویروس هستند استفاده شود. راه دیگر پیشنهادی نیز، استنشاق یا خنثی سازی، نمک در ریه ها است که روشی پیچیده تر است.

شرح کامل این یافته ها و نتایج به سدت آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی ACS Pharmacology & Translational Science به صورت آنلاین منتشر شده است.