چشم هایی که دیابتی می شوند

به گزارش سیناپرس به نقل از timesofindia، حدود 70 میلیون نفر در هندوستان از دیابت رنج می برند و به همین دلیل این کشور به پایتخت دیابت جهان شناخته می شود. دیابت نوع دو معمولا بسیار شایع تر از دیابت نوع یک است که معمولا مبتلایان به قند خون بالا در مشاهده جزئیات یک شیء مشکل دارند و این بیانگر ارتباط سلامت چشم ها و ابتلا به دیابت است. 

به طورکلی، دیابت روی سلامت چشم ها اثر گذاشته و منجر به بروز عوارض مرتبط با چشم ها می شود. در این میان چهار مشکل چشمی ممکن است به دنبال قند خون کنترل نشده بروز کند که آگاهی نسبت به آنها می تواند به شما در تشخیص بیماری دیابت کمک کند.

تاری دید

دیابت باعث تورم عدسی های چشم و در نتیجه تاری دید می شود. اگر مبتلا به دیابت هستید و ناگهان احساس می کنید دیدتان تار می شود، نیازی به تعویض بلافاصله شماره عینک تان نیست و درواقع جای دیگر کار می لنگد. در این شرایط قند خونتان را بررسی کنید و سعی کنید میزان قند خون را تحت کنترل درآورید.

آب مروارید

درست مانند دوربین، عدسی های طبیعی چشم نیز به دیدن و تمرکز روی تصاویر کمک می کنند. کثیف و تار شدن عدسی چشم نشانه ای از بروز آب مروارید است. هر فردی می تواند در معرض آب مروارید قرار گیرد اما مبتلایان به دیابت راحت تر از دیگران دچار این عارضه می شوند. عدسی های تار شده به چشم ها اجازه تمرکز بالا را نمی دهند. تنها راه درمان این عارضه جراحی است که طی آن عدسی تار شده خارج و با عدسی مصنوعی جایگزین می شود.

گلوکوم

مبتلایان به دبیات از جمله افراد در معرض خطر ابتلا به گلوکوم هستند. در این عارضه، از آنجایی که مایع درون چشم آنگونه که باید تخلیه نمی شود، فشار داخل چشم شما جمع می شود. این فشار به اعصاب و عروق خونی چشم آسیب وارد کرده و باعث ایجاد تغییر در بینایی می شود. گلوکوم انوع مختلفی دارد که شایع ترین آن، گلوکوم زاویه باز بوده و با دارو قابل درمان است. این داروها با افزایش سرعت تحلیه فشار از چشم و کاهش مایعات داخل چشم، فشار چشمی را کاهش می دهند.

رتینوپاتی دیابتی

شبکیه حاوی گروهی از سلول ها در پشت چشم هاست که نور را دریافت می کنند و به تصاویری تبدیل می شوند که عصب بینایی به مغز ارسال می کند. آسیب وارده به عروق خونی کوچک تر در شبکیه چشم می تواند باعث رتینوپاتی دیابتی شود. در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع، حتی ممکن است فرد بینایی خود را از دست بدهد. 
 

مترجم:ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا