نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دلیل مقاومت برخی تومورها به پرتودرمانی

سرطان پروستات یکی از رایج ترین انواع سرطان در میان مردان به شمار می رود و متاسفانه هر ساله عده زیادی به خاطر ناموفق بودن درمان آن، جان خود را از دست می دهند. اصلی ترین دلیل ناموفق بودن پرتودرمانی در این نوع سرطان، مقاومت سلول های موجود در تومور در بافت پروستات است.

پژوهشگران به تازگی موفق به شناسایی عامل مولکولی این مقاومت شدند. این عامل «میکرو آر.ان.ای» (Micro-RNA) نام دارد.

البته «میکرو آر.ان.ای» چیز جدیدی نیست و سالهاست که زیست شناسان با این ماده آشنایی دارند. با این حال تاکنون نقش دقیقی که این مولکولها در سازوکار زیستی ایفا می کنند شناسایی نشده بود. به هر حال مطالعه جدید نشان داد که این مولکولها یکی از اساسی ترین عوامل در واداشتن ژنها به فعالیت هستند.

در این مطالعه مشخص شد «میکرو آر.ان.ای» ها می توانند به عنوان عامل فعال کننده یا متوقف کننده عمل کرده و سلول ها را به واکنش بسیار سریع به تغییرات ایجاد شده در محیط (نظیر درمان های دارویی سرطان) وادار کنند.

پژوهش های پیشین نشان داده بود که همه سرطان ها دارای چهار نوع سلول مختلف هستند و در میان این چهار نوع، یکی از آنها یعنی سلول های بنیادین سرطانی، بیشترین مقاومت را در برابر شیوه های درمانی فعلی از خود نشان می دهد. در این مطالعه جدید، «میکرو آر.ان.ای» های موجود در هر یک از این چهار نوع سلول مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد که برخی از این «میکرو آر.ان.ای» ها واکنشی مثبت به درمان نشان می دهند و موجب خاموش شدن ژنهایی که سبب مقاومت سلول های بنیادین تومور به پرتودرمانی هستند می شود. در مقابل برخی دیگر از «میکرو آر.ان.ای» ها در سلول های بنیادین تومور بیان نمی شوند و به این ترتیب ژنهای عامل مقاومت در برابر پرتودرمانی فعال می شوند.

پژوهشگران بر این باورند که با دستکاری میزان این «میکرو آر.ان.ای» ها در سلول های سرطانی می تواند میزان بهبودی با شیوه پرتودرمانی را به طور قابل توجهی افزایش داد و به این ترتیب جلوی بازگشت مجدد بیماری که به خاطر ناکامی در پرتودرمانی روی می دهد را گرفت.

این یافته به تازگی در نشریه British Journal of Cancer منتشر شده است. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل