در آپارتمان سر و صدا نکنید

به گزارش سیناپرس، همه ما از صداهایی که خارج از کنترل ما هستند احساس ناراحتی می کنیم، این صداها می توانند اعم از بوق ماشین، کارهای تعمییرات ساختمانی یا صدای بلند موسیقی همسایه ها باشد. قرار گرفتن منظم در برابر صداهای زیر ۸۰ دسی بل  از نظر جسمی به گوش ما آسیب نمی رساند اما بررسی های محققان نشان می دهد حتی صداهای آرام نیز می توانند تأثیرات طولانی مدت بر مغز و بدن ما داشته باشند.

به اعتقاد محققان، مواردی همچون ترافیک جاده ای و سر و صدای هواپیما با اختلال تمرکز، یادگیری و حافظه و همچنین افزایش خطر بیماری های قلبی-عروقی مرتبط است. به عنوان مثال، نتایج یک تجزیه و تحلیل علمی نشان داد که به ازای افزایش ده دسی بل سر و صدای محیطی، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب در افراد، هشت درصد افزایش پیدا می کند.

البته باید اذعان داشت اطلاعات کمی در مورد چگونگی تأثیر سایر انواع سر و صدا بر سلامتی وجود دارد اما نتایج  یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ روی نزدیک به ۴ هزار بزرگسال دانمارکی که در خانه های چند طبقه زندگی می کنند، نشان داد کسانی که از سر و صدای همسایه ها آزرده خاطر شده اند، بیشتر دچار مشکلاتی مانند سردرد، اختلالات خواب، افسردگی و … اضطراب هستند.

ایجاد سر و صدا توسط همسایه ها می تواند خواب ما را مختل کرده حتی اگر این صداها آنقدر بلند نباشد که ما را از خواب بیدار کند اما موجب کاهش کیفیت خواب می شود و خواب بی کیفیت می تواند بر خلق و خو و تمرکز انسان تأثیر گذاشته و با تحریک پاسخ های استرس زا در درازمدت منجر به آسیب شود. به گزارش سیناپرس، با این حال، محققان در هلند حتی زمانی که از دست دادن خواب به صورت آماری کنترل می شد سر و صدای همسایه را با بروز درد مفاصل، خستگی و بیماری های قلبی عروقی مرتبط دانستند.

بر اساس یافته های پژوهشگران، صداهای طبیعی ناشی از فعالیت حیات وحش نیز تحت تأثیر دنیای پر سر و صدای بشری قرار دارد. برخی از پرندگان به دلیل حضور در شهر، میزان صدا یا فرکانس تماس های خود را تغییر می دهند تا آلودگی صوتی شهرها را قطع کنند و مطالعات جانور شناسان نشان می دهد دلفین ها نیز رفتار و صداهای خود را برای سازگاری با سر و صدای کشتی تغییر می دهند.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا