گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱ منتشر شد

مرضیه شاوردی، مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه گزارش GII ۲۰۲۱، ضمن ارزیابی عملکرد نوآوری ۱۳۲ کشور جهان، جدیدترین روندهای نوآوری بررسی کرده است، گفت: ایران که در سال ۲۰۲۰ در جایگاه ۶۷ جهان قرار گرفته بود، در سال ۲۰۲۱ با ۷ پله صعود و کسب جایگاه ۶۰ جهان، به عنوان یکی از کشورهایی است که بیشترین ارتقای رتبه را داشته است.

وی اضافه کرد: درگزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱، رده‌بندی کشورها به تفکیک منطقه و سطح درآمدی نیز ارائه شده و ایران در میان کشورهای دارای درآمد متوسط به بالا در جایگاه ۱۳ و در میان کشورهای منطقه آسیای مرکزی و جنوبی، پس از هند، در جایگاه دوم قرار گرفته است.
 
شاوردی افزود: همچنین درگزارش GII ۲۰۲۱، از ۸۱ زیرشاخص در قالب ۷ رکن (۵ رکن مربوط به شاخص‌های ورودی و ۲ رکن مربوط به شاخص‌های خروجی) برای محاسبه امتیاز و رتبه کشورها استفاده شده است.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری با بیان اینکه ایران، از نظر شاخص‌های ورودی در جایگاه ۸۶ و از نظر شاخص‌های خروجی در جایگاه ۴۴ قرار گرفته و بدترین رتبه در میان ارکان ورودی مربوط به «نهادها» (۱۲۴) و بهترین رتبه مربوط به «سرمایه انسانی و پژوهش» (۴۹) است. اما در میان ارکان خروجی نیز، بهترین رتبه ایران در میان ۱۳۲ کشور جهان مربوط به «خروجی‌های دانش و فناوری» و «خروجی‌های خلاق» (۴۶) است.
 
دکتر شاوردی ادامه داد: در میان زیرشاخص‌های بررسی‌شده، بهترین رتبه‌های کشورمان مربوط به «نشان تجاری» (در رکن خروجی‌های خلاق) (۱)، «دانش‌آموختگان علوم و مهندسی» (در رکن سرمایه انسانی و پژوهش) (۳) و «طرح صنعتی» (در رکن خروجی‌های خلاق) (۴) است.
 
وی بدترین رتبه‌ها را نیز مربوط به «کیفیت رگولاتوری» (در رکن نهادها) و «نرخ تعرفه» (در رکن پیچیدگی بازار) (۱۳۰) و «سهولت شروع کسب‌وکار» و «ثبات سیاسی و عملیاتی» (در رکن نهادها) (۱۲۹) اعلام کرد.
 
این متخصص سیاستگذاری علم و فناوری با اشاره به اینکه تعداد کمی از کشورها همواره در اوج عملکرد نوآورانه بوده‌اند، گفت: کشورهای سوئیس، سوئد، ایالات متحده آمریکا و انگلیس طی سه سال گذشته جزء ۵ کشور برتر بوده‌اند و کره جنوبی برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ به جمع ۵ کشور برتر پیوسته است. ۲۵ کشور نوآور برتر GII ۲۰۲۱ عمدتاً از اروپا هستند و پنج کشور آسیایی جزء ۱۵ کشور برتر قرار دارند (کره جنوبی (۵)، سنگاپور (۸)، چین (۱۲)، ژاپن (۱۳) و هنگ‌کنگ (۱۴)).  
 
وی با بیان اینکه کشورهای منتخب دارای درآمد متوسط، در حال تغییر دورنمای نوآوری هستند، تصریح کرد: چین، ترکیه، ویتنام، هند و فیلیپین وزن خود را افزایش می‌دهند. چین، همچنان تنها اقتصاد دارای درآمد متوسط است که در میان ۳۰ کشور نوآور برتر جهان جای دارد. ترکیه (۴۱)، تایلند (۴۳)، ویتنام (۴۴)، روسیه (۴۵)، هند (۴۶)، اوکراین (۴۹) و مونتنگرو (۵۰) خود را در میان ۵۰ کشور برتر GII ۲۰۲۱ جای داده‌اند. چهار کشور ترکیه، ویتنام، هند و فیلیپین با فرارسی نظام‌مند توانسته‌اند جایگاه خود را در این رده‌بندی ارتقاء دهند و در کنار هم پتانسیل تغییر دورنمای نوآوری جهان را دارند.
 
به گفته شاوردی برخی کشورهای در حال توسعه، عملکردی فراتر از سطح توسعه اقتصادی خود دارند. هند، کنیا، جمهوری مولداوی و ویتنام رکورد عملکرد نوآورانه فراتر از سطح توسعه کشور خود را برای یازدهمین سال متوالی ثبت کرده‌اند. برزیل، ایران و پرو برای اولین بار در سال ۲۰۲۱، عملکردی فراتر از سطح توسعه خود داشته‌اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا