نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چاق‌ ها هم می توانند تندرست باشند

به گزارش سیناپرس، شیوع چاقی در سراسر جهان طی 40 سال گذشته سه برابر شده است و همراه با این افزایش، رژیم گرفتن و تلاش برای کاهش وزن نیز اوج گرفته است. اما مطابق با یک مقاله مروری که نتایج آن اخیرا در مجله بین المللی iScience منتشر شده ، به نظر می‌رسد برای افزایش سلامت و کاهش ریسک مرگ و میر، افزایش فعالیت فیزیکی و بهبود تناسب اندام امور بسیار مهم تری نسبت به کاهش وزن هستند.

در این تحقیق که به سرپرستی پژوهشگران کالج راهبردهای سلامت دانشگاه ایالتی آریزونای آمریکا انجام شده، نشان داده شده است که اتخاذ یک رویکرد خنثی نسبت به وزن برای درمان بیماری‌های مرتبط با چاقی، ریسک های مرتبط با رژیم موسوم به «یویو» که در آن تغییرات زیاد در رژیم غذایی دیده می شود را نیز کاهش می دهد.

به گفته آن ها، ما دوست داریم مردم بدانند که چاق‌ها هم می توانند تندرست باشند و درواقع بدن‌های تندرست و سالم، شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی دارند. ما متوجه شده ایم برنامه‌هایی که روی کاهش وزن متمرکز نیستند می‌تواند چالش برانگیز بوده و نتایج خوبی را رقم بزنند. البته این موضوع به معنای مخالفت با برنامه های کاهش وزن نیست. درواقع ما معتقدیم که نباید معیار اصلی قضاوت در خصوص موفقیت یک برنامه مداخله سبک زندگی را صرفا بر اساس وزن قرار داد.

آن ها افزوده اند: این امر به ویژه زمانی که واقعیات روانشناختی چاقی را در نظر می‌گیرید، اهمیت می‌یابد. وزن بدن یک صفت بسیار ارثی است و کاهش وزن با تغییرات متابولیک قابل توجهی همراه است که در نهایت حفظ وزن کاهش یافته را بی‌ نتیجه می‌گذارند.

چاقی با تعداد قابل توجهی از بیماری‌ها از جمله بیماری قلبی عروقی، دیابت، سرطان و مشکلات استخوان‌ها و مفاصل همراه است.به گزارش سیناپرس، اما رژیم‌های چرخشی که معمولاً رژیم یویو هم نامیده می‌شوند، نیز با مشکلات سلامت از جمله از دست دادن ماهیچه، بیماری کبد چرب و دیابت در ارتباط هستند. 

مجریان این تحقیق اعتقاد دارند با تمرکز بر تندرستی به جای کاهش وزن، افراد می‌توانند هم از مزایای ورزش کردن بهرمند شوند و هم از ریسک‌های مرتبط با بالا و پایین رفتن وزن دوری کنند.

دستورالعمل‌های کنونی سلامت عمومی توصیه می‌کنند که بزرگسالان در هفته جمعا 150 تا 300 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط (شدت برابر راه رفتن با سرعت معمولی تا سریع) یا 75 تا 150 دقیقه فعالیت شدید (معادل شدت پیاده روی سریع یا دویدن) داشته باشند. 

به گزارش سیناپرس،محققان اشاره کرده اند: ما باید توجه داشته باشیم که مزایای ورزش، وابسته به مقدار هستند، یعنی بیشترین فواید با خارج شدن از وضعیت بی‌تحرکی تا انجام حداقل کمی فعالیت با شدت متوسط همراه هستند. همچنین باید تاکید کرد که فعالیت بدنی در طول روز قابل جمع کردن است. برای مثال انجام چند پیاده روی کوتاه در طول روز (حتی به کوتاهی هر بار دو تا ده دقیقه) به اندازه یک پیاده‌روی طولانی برای سلامت مفید است».

گزارش:رها امیدوار
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل