نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نقش مصرف غذاهای پروتئینی در بهبود سوختگی شدید

شاید خوردن غذا برای کسی که به سوختگی شدید دچار شده باشد بسیار دشوار به نظر برسد. به همین دلیل نیز بسیاری از افراد پس از روبرو شدن با سوختگی های شدید توجه زیادی به خوردن غذا ندارند ولی تحقیقات دانشمندان نشان داده است که رژیم غذایی مناسب پس از سوختگی شدید می تواند برای این افراد بسیار حیاتی باشد.

محققان دانشگاه ایالتی اوهایو در ایالات متحده آمریکا و دانشمندان مرکز پزشکی وکسنر در تحقیقاتی مشترک به بررسی رژیم غذایی مناسب پس از روبرو شدن با سوختگی های شدید پرداخته اند. دکتر لری جونز در این باره می گوید: «پس از اینکه بدن با سوختگی شدید روبرو می شود، متابولیسم بدن به صورت عجیبی بیش فعال می شود. در این وضعیت بدن از هر فرصتی برای دسترسی به مواد غذایی غنی استفاده می کند. اگر بیمار میزان کافی از کالری و پروتئین را به بدن خود نرساند موجب از دست دادن ماهیچه ها و کند شدن روند بهبود خواهد شد.»

دکتر جونز درباره اهمیت رسیدگی به وضعیت خورد و خوراک این بیماران می گوید: «ما به مقیاس روزانه توجه داریم. اینکه هر بیمار در طول روز چه میزان کالری و پروتئین مصرف می کند و به چه میزانی نیاز دارد. اگر این افراد به میزان کافی از این مواد را مصرف نمی کنند باید چه کار کرد؟ چگونه می توان این افراد را برای مصرف مواد غذایی مورد نیازشان تهییج کرد؟ این بخش، قسمت بسیار مهمی از فرایند بهبود است.»

دکتر جونز معتقد است که حتی پس از مرخص شدن بیمار از بیمارستان و رفتن او به خانه نیز باید رژیم غذایی پر پروتئین را برای او ادامه داد، حتی زمانی که به نظر می رسد که زخم های او در حال بهبود هستند: «سوختگی مدت زمانی بین 8 تا 12 ماه برای بهبود کامل در سطح میکروسکوپی نیاز دارد. به همین دلیل نیز استفاده از مواد مغذی در طول مدت زمانی مشابه برای افرادی که با سوختگی شدید روبرو هستند ضروری به نظر می رسد.»

شایان ذکر است که ماده های اصلی مورد نیاز برای بهبود سوختگی شدید شامل پروتئین،  ویتامین دی و اسید چرب اومگا 3 هستند و در کنار آنها سایر مواد مغذی در رده های بعدی اهمیت قرار دارند.  

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل