نگاهی به تمام جوایز ایگ نوبل امسال

به گزارش سیناپرس، چند روز پیش مراسم جایزه ایگ نوبل امسال برگزار شده و در این رویداد،  پژوهش‌هایی که شاید به ‌هیچ‌ عنوان به ذهن شما خطور نکند، معرفی شدند.  گفتنی است تمرکز این مراسم بر استنتاج‌ هایی است که به ‌طور جدی خارج از عرف هستند و این مطالعات در نگاه نخست باعث خنده مردم می ‌شوند ولی در ادامه  آن‌ ها را به فکر کردن وادار می‌ کند. در این گزارش به معرفی برندگان ایگ نوبل امسال می پردازیم.

دریافت کنندگان جایزه ایگ نوبل ۲۰۲۱ شامل محققانی است که در مطالعات خود به بررسی شرایط کرگدن های وارونه، باکتری های موجود در آدامس های دور ریخته شده و شیوه ارتباط گربه ها با انسان پرداخته اند.

این جوایز که توسط مجله علمی Annals of Improbable Research تهیه شده بود ، پنجشنبه شب در سی و یکمین مراسم سالانه این جایزه به پژوهشگرانی از گوشه و کنار جهان اهدا شد.

بر این اساس جایزه زیست شناسی ایگ نوبل امسال به سوزان شوتز ، پژوهشگر سوئدی تعلق گرفت که تغییرات صدای گربه ها را در هنگام ارتباط با انسان مورد تجزیه و تحلیل قرار داده بود.

جایزه ویژه زیست شناسی نیز به تیمی از محققان اسپانیایی و ایرانی تعلق گرفت که از تجزیه و تحلیل ژنتیکی برای مقایسه گونه های مختلف باکتری های موجود در آدامس های دور ریخته شده روی سطوح سنگ فرش خیابان در کشورهای مختلف استفاده کردند. در این تیم پژوهشی، لیلا ستاری پژوهشگر ایرانی نیز عضو بود.

جایزه شیمی اما به تیمی مشترک از محققان آلمان ، بریتانیا ، نیوزلند ، یونان ، قبرس و اتریش تعلق گرفت که از تجزیه و تحلیل شیمیایی برای آزمایش این که آیا بوهای ایجاد شده توسط بدن تماشاگران سینما می تواند برای ردیابی وقایع خشونت ، آزارهای جنسی و مصرف مواد مخدر استفاده شود یا خیر، ارائه شد.

جایزه ایگ نوبل اقتصاد در سال ۲۰۲۱ به پاولو بلاواتسکی اهدا شد.  او یک مطالعه را رهبری کرد که نشان می دهد از چاقی سیاستمداران یک کشور می توان برای نشان دادن سطح فساد در آن کشور استفاده کرد.به گزارش سیناپرس، جایزه عجیب ترین مطالعه پزشکی امسال نیز به پژوهشی در رابطه با تاثیر مشابه ارگاسم جنسی بر بهبود تنفسی بیماران اهدا شد.

جایزه صلح را  تیمی از محققان آمریکایی به خود اختصاص دادند که این فرضیه را آزمایش کردند که ریش انسان به این دلیل تکامل یافته است تا از برخورد ضربه  به صورت محافظت کند.

ایگ نوبل فیزیک اما به تیمی از پژوهشگرانی تعلق گرفت که به بررسی این موضوع پرداخته بودند که چرا عابران پیاده دائماً با سایر افراد پیاده برخورد نمی کنند.

به گزارش سیناپرس، در حوزه حشره شناسی، جایزه امسال به جان مولرنان جونیور ، راجر گروتهاوس ، چارلز هموند و جی لمدین ، تعلق گرفت که به بررسی روش جدید کنترل سوسک در زیردریایی ها پرداخته بودند.

در نهایت جایزه حوزه حمل و نقل نیز به تیمی از پژوهشگران نامیبیا ، آفریقای جنوبی ، تانزانیا ، زیمبابوه ، برزیل ، بریتانیا و آمریکا اهدا شد که آزمایشاتی را انجام دادند تا مشخص شود آیا حمل و نقل هوایی کرگدن یا سایر حیوانات به صورت وارونه، برای آن ها ضرر دارد یا خیر؟

مترجم: زهرا همراز
منبع: upi
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا