هورمون عشق، نفخ معده را کاهش می دهد

به گزارش سیناپرس به نقل از express، نفخ و استرس دو عاملی هستند که زندگی روزمره را دچار اختلال می کنند. نفخ معده زمانی رخ می دهد که گاز معده در مجاری گوارشی تجمع می کنند و با توجه به این که راهی برای خارج شدن پیدا نمی کنند، باعث تورم دیواره های روده می شود. این حالت موجب گرفتگی های دردناکی که می شود که ساعت ها به طول می انجامد و کیفیت زندگی فرد تحت تأثیر قرار می گیرد.

محققان در بررسی های خود به این نتیجه رسیده اند که هورمون اکسی توسین که به آن هورمون عشق هم می گویند، نقش مهمی در استرس و برخی اختلالات گوارشی از جمله نفخ معده، احساس ناراحتی در ناحیه معده و شکم، حالت تهوع و اسهال دارد. استرس همواره به عنوان عامل مؤثری برای ایجاد اختلالات گوارشی شناخته می شود که باعث ایجاد تأخیر در خروج غذا از معده می شود.

یافته ها حکایت از آن دارد که هورمون اکسی تسین که هورمون ضداسترس است، از هیپوتالاموس در مغز ترشح می شود که با استرس مقابله می کند. محققان تا مدت ها باور داشتند که این هورمون به دلیل ترشح شدن در خون روی اعصاب مغزی تأثیر گذاشته و عملکردهای گوارشی را تنظیم می کند. 
به گزارش سیناپرس، آنها معتقدند هنگام مواجهه با یک عامل استرس زا، مشکلات گوارشی را می توان با ترشح اکسی توسین کاهش داد. همچنین زمانی که مسیر ترشح این هورمون مسدود می شود، گازهای معده با تأخیر تخلیه می شوند. این بیانگر همین مطلب است که استرس باعث بروز مشکلات گوارشی می شود. 

داده های به دست آمده نشان می دهد که هورمون اکسی توسین به طور مستقیم روی مسیرهای عصبی درگیر با واکنش های استرس زا تأثیر می گذارد. به عبارتی، داشتن واکنش مناسب در مواجهه با استرس برای داشتن عملکردهای فیزیولوژیکی هم مؤثر است. به گزارش سیناپرس،به عبارتی، نداشتن واکنش های مناسب نسبت به استرس ایجاد شده یا عدم توانایی در سازگاری با استرس، علائم اختلالات گوارشی مانند تأخیر در تخلیه گاز معده، تشدید بیماری کلون و نفخ معده را آغاز و تشدید می کند. 

مطالعات پیشین معتقد بودند که اعصاب و مدارهای عصبی با تغییر در فعالیت و واکنش های آن، عملکردهای ماهیچه های معده و تخلیه واکنش نسبت به استرس را تنظیم می کنند. محققان با شناخت این که اکسی توسین چه نقشی در کنترل این اعصاب و مدارهای عصبی در کنترل استرس دارد، می توانند نسبت به تولید داروهایی با همین عملکرد اقدام کنند.

پژوهشگران اظهار کرده اند که انجام کارهایی مانند انجام ورزش یوگا، گوش کردن به موسیقی، انجام مدیتیشن، وقت گذراندن با دوستان، برقراری روابط جنسی، وقت گذراندن با حیوانات و عاشق شدن ترشح هورمون اکسی توسین را افزایش می دهند. 

زنان بیشتر از مردان در معرض استرس و بیماری های مربوط به استرس مانند اضطراب و افسردگی هستند که در اختلالات گوارشی شیوع بیشتری دارند. محققان توانسته اند با هورمون اکسی توسین میزان استرس را به ویژه در خانم ها تا حد زیادی کاهش داده و آن را کنترل کنند. 

مترجم:سروش ساده

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا