هوش مصنوعی تا چه حد از دنیای پزشکی را به تصرف خود در می آورد؟

به گزارش سیناپرس؛ ربات های جراح که در چند سال اخیر اخبار متفاوتی از ساخت آن ها در جای جای دنیا شنید می شود، تنها  یک  نمونه بارز به کارگیری هوش مصنوعی در علم پزشکی است. بی شک ورود هوش مصنوعی در هر علمی مقدمات تحول بزرگی را رقم می زند. بروز این تحولات به سان انقلاب صنعتی می تواند جنبه های مثبت و منفی زیادی داشته باشد. 

نوید مقدم، سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در گفتگو با سیناپرس به بررسی این تحولات و واکنش فعالان عرصه پزشکی پرداخته است. 

وی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به کاربرد هوش مصنوعی و ربات ها در جراحی های پزشکی گفت: امروزه در سراسر دنیا کاربرد ربات ها در جراحی های معمول به مرحله عملیاتی رسیده و امروزه شاهد عمل های جراحی انجام شده در شاخه هایی نظیر اورولوژی هستیم.  

وی افزود: اما در دیگر موارد مانند جراحی های حساس تر هنوز کاربرد هوش مصنوعی وارد مرحله عملیاتی نشده است و دانشمندان در تلاش هستند که کاربرد هوش مصنوعی را در علم پزشکی گسترده تر کنند. برای مثال در برخی از جراحی ها در ستون فقرات انسان، برای گذاشتن پیچ های درمانی از ربات استفاده می شود یا در تشخیص برخی آثار آناتومی در بدن از هوش مصنوعی بهره  می گیرند. گفتنی است، اکنون جراحی رباتیک در ایران و جهان در لبه دانش است و آن تحولی که انتظار داریم در دنیای پزشکی با بهره گیری از هوش مصنوعی به وجود بیاید هنوز اتفاق نیفتاده است. 

مقدم گفت: پیش‌بینی‌ می شود در عصر حاضر برخی تخصص ها در دنیای پزشکی با بهره گیری از هوش مصنوعی حذف یا جایگزین شود. برای مثال در روند های تشخیصی هوش مصنوعی پیشرفت زیادی کرده است و می تواند جایگزین تخصص هایی شود که در این زمینه فعالیت می کنند. گفتنی است؛ بعد از آنکه هوش مصنوعی جایگزین برخی از روندهای تشخیصی و تخصص هایی شود که به این روندها ارتباط دارد، بسیاری از این مشاغل از دور خارج شده و آنجاست که باید شاهد تحولی عظیم در دنیای پزشکی باشیم. در واقع باید ببینیم که هوش مصنوعی تا چه حد از دنیای پزشکی را به تصرف خود در می آورد.

وی ادامه داد: یکی از موارد مهم در بحث به کار گیری هوش مصنوعی در بزشکی تحلیل اطلاعات سلامت افراد است که باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه راه حلی برای آن تدوین می شود. در شرایط فعلی این موضوعات در قالب استارتاپ هایی نمود پیدا کرده است؛ اما نمی‌ توانیم به عنوان راه حل به آنها نگاه کنیم.

سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)  گفت: حذف مشاغل در بسیاری از تخصص ها که مبتنی بر تشخیص است، اتفاق می‌افتد. اما درباره مواردی که مربوط به مداخله و درمان می‌ شود، احتمالاً زمانی طولانی را می طلبد تا بتوانیم به طور کامل دستگاه ‌ها را جایگزین پزشکان کنیم. پیش بینی می شود که با روند فعلی شغل پزشکی دچار تحولات عظیمی  خواهد شد و همزمان با آن تغییراتی نظیر به وجود آمدن شغل های تخصصی دیگری رخ می دهد. برای مثال در تشخیص و نوع بیماری قطعاً می‌ تواند کمک زیادی به دنیای پزشکی بکند اما همزمان با آن امکان دارد بیماری هایی به وجود بیاید که قطعاً به تحلیل و در واقع عملکرد انسانی نیازمند باشد نه یک دستگاهی که از فلز تشکیل شده است. 

مقدم درباره تاثیر هوش مصنوعی در آموزش پزشکی گفت: احتمالا آموزش پزشکی با ورود هوش مصنوعی تخصصی‌ تر خواهد شد و نیازمند افرادی با تخصص هایی می شویم که بتوانند در این زمینه کمک شایانی به انسان و روندهای درمانی کنند و تشخیص و درمان بیماری های معمول به ربات ها سپرده می شود. در نتیجه  تنها بیماری ها و موارد نادر پزشکی از سوی انسان درمان می شوند

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به موارد یاد شده آیا می‌توان برای درمان بیماری نظیر سرماخوردگی یا دیگر بیماری های مزمن  به یک ربات مراجعه کرد؟ به خبرنگار سیناپرس ، گفت: از آنجایی که سیر تشخیص بیماری ها از  الگوریتم های واحدی پیروی می کند و پزشکان بر اساس این الگوریتم ها نوع بیماری را تشخیص می دهند، مکانیزه کردن آن برای ربات ها با استفاده از هوش مصنوعی، فرآیند سختی نخواهد داشت. در واقع این الگوریتم ها هستند که در انتها به پزشکان  می گوید که افراد به چه بیماری هایی مبتلا هستند. 

مقدم خاطرنشان کرد: در حال حاضر داده های عظیمی که باید بر اساس هوش مصنوعی به ربات ها داده شود تا بر اساس آن سیر تشخیص و درمان صورت بگیرد اتفاق نیفتاده است. این فرآیند باید از سوی پزشکان صورت بگیرد. نمونه کوچک از این فرایند اندازه گیری های قند و فشار خون و یا ضربان قلب که تا کنون کمک شایانی به پزشکان کرده است. 

به گفته مقدم، با این روند در روزگاری نه چندان دور بشر از دستگاه سونوگرافی موبایلی برای عکس برداری های داخلی استفاده می کند و دیگر از دستگاه های حجیم تصویر برداری پزشکی خبری نخواهد بود.

وی ضمن مقایسه کشورمان با جوامع پیشرو در بحث به کارگیری هوش مصنوعی در پزشکی گفت: خوشبختانه همکاری های علمی زیادی در ایران وجود دارد که موجب شده است در این زمینه چندان عقب نباشیم. موضوع مهم دیگر در ربات های پزشک ارتباط با بیمار است که در حال حاضر هوش مصنوعی کاربردی از خود نشان نداده است.

گزارش : مهتاب دمیرچی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا