نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

واکسن‌ های جدید کرونا، نیازی به یخچال ندارند

به گزارش سیناپرس، واکسن‌های جدید کرونا که بدون نیاز به یخچال می‌توانند نگهداری و جابجا شوند، هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند. آزمایش‌های اولیه این واکسن‌ها روی موش‌های آزمایشگاهی، نشان داده که آن‌ها باعث تولید میزان بالایی از آنتی بادی‌های خنثی کننده ویروس SARS-CoV-2 که عامل ایجاد کووید 19 است، می‌شوند.

این واکسن‌ها در صورت گرفتن تاییدهای نهایی و تولید انبوه، می‌توانند تغییر بزرگی را در تلاش‌های جهانی برای واکسیناسیون عمومی به ویژه در مناطق روستایی یا جوامع با توان اقتصادی پایین ایجاد کنند.

مجریان این پژوهش می گویند: «چیزی که در مورد تکنولوژی به کارگرفته شده در واکسن ما بسیار هیجان انگیز است، آن است که از نظر حرارتی، پایدار بوده و بنابراین می‌تواند به راحتی به مکان‌هایی برسد که در آن‌ها امکان راه اندازی فریزرهای با درجه حرارت فوق العاده پایین وجود ندارد. ضمن آن که این کار با استفاده از وسایل نقلیه ای که امکان حمل چنین فریزرهایی را ندارند، امکان پذیر خواهد بود».

این محققان، در حال حاضر دو نمونه اولیه مختلف از واکسن کووید 19 خود را ایجاد کرده‌اند.به گزارش سیناپرس، اولی از یک ویروس گیاهی ساخته شده است که «ویروس موزاییک لوبیا چشم بلبلی» نامیده می‌شود. برای تهیه دیگری نیز از یک ویروس باکتریایی یا باکتریوفاژ به نام «Q بتا» استفاده شده است.

آن‌ها در گفته‌های خود به چندین مزیت استفاده از ویروس‌های گیاهی و باکتریوفاژها برای ساخت واکسن‌های خود اشاره کرده‌اند. یکی از این مزایا آن است که این واکسن‌ها را برای اولین بار می‌توان به شکلی آسان و ارزان در مقیاس بزرگ تولید کردد.

دانشمندان آمریکایی در این خصوص می گویند: «رشد دادن گیاهان، امری نسبتاً آسان است و شامل زیرساخت‌هایی است که چندان پیچیده نیستند. همچنین تخمیر با استفاده از باکتری‌ها نیز در حال حاضر یک فرایند ثابت در صنعت داروسازی است».

آن‌ها می‌افزایند: «مزیت بزرگ دیگر این است که ویروس‌های گیاهی و نانوذرات باکتریوفاژ در دمای بالا بسیار پایدار هستند. در نتیجه، واکسن‌ها را می‌توان بدون نیاز به یخچال و فریزر نگه داری و ذخیره کرد. همچنین می‌توان آن‌ها را از طریق فرآیندهای ساخت دیگری که از گرما استفاده می‌کنند، تولید کرد».

به گفته آن‌ها، «هدف ما این است که گزینه‌های بیشتری را برای دریافت واکسن کووید 19 و همچنین میزان دسترسی بیشتر به آن را در اختیار مردم قرار دهیم. برای مثال ایمپلنت‌هایی که در زیر پوست قرار می‌گیرند و به آرامی واکسن را در طول یک ماه آزاد می‌کنند و یا سرنگ‌های واجد سوزن‌های ریزی که به خود افراد اجازه می‌دهد بدون درد یا ناراحتی آن‌ها را در منزل تزریق کنند».

چنین واکسن‌هایی حتی می‌توانند از طریق پست برای افراد آسیب پذیر ارسال شوند تا نیاز نباشد آن‌ها با ترک خانه در معرض خطر بیشتری قرار گیرند.

شایان ذکر است این یافته‌های شگفت که قادرند تحولی را در سیستم ایمن سازی علیه بیماری عالم گیر کووید 19 به وجود آورند، در نشریه American Chemical Society منتشر شده‌اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل