نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

داروها را فقط با آب مصرف کنید

به گزارش سیناپرس به نقل از eatthis، محققان دریافته های اخیر خود اعلام کرده اند که برای جلوگیری از بروز تداخل، داروها را با هیچ نوشیدنی دیگری غیر از آب مصرف نکنید و هیچ چیز دیگر نمی تواند جایگزین خوبی برای آب باشند. نوشیدنی های غیر از آب زمان تجزیه داروها را افزایش داده و به موقع در بدن جذب و اثربخش نیست به طوری که باعث می شود پیش از زمان طراحی شده برای جذب توسط بدن، حل نمی شود. 
از سوی دیگر، مصرف داروها با نوشیدنی هایی غیر از آب روی اثربخشی داروها در کاهش علائم بیماری و تأثیر آنها نیز واکنش منفی به جا می گذارد. 

قهوه ممنوع

دو محقق داروساز در اتیوپی با مطالعات خود روی قهوه به این نتیجه رسیده اند که این نوشیدنی محبوب به طور قابل توجهی روی جذب، انتشار، سوخت و ساز و ترشح بسیاری از داروها تأثیر می گذارد. 
همچنین، یک متخصص طب داخلی اهل پنسیلوانیا هم معتقد است که فرد با همزمانی مصرف قهوه و برخی داروها ممکن است عوارضی را تجربه کند به طوری که این نوشیدنی عوارض داروها را تشدید کرده و روی فرآیند جذب آنها در بدن تأثیر می گذارد و از اثربخشی کامل داروها کم می شود.
قهوه حاوی ترکیبات قوی و کافئین دار است که می تواند به طور بالقوه باعث تداخل دارویی شود و تیز نوشیدنی های داغ مانند قهوه در صورتی که به عنوان جایگزین آب برای مصرف دارو به کار رود، ممکن است ترکیبات شیمیایی و زمان تجزیه دارو را تغییر دهد. 
آبمیوه
به گزارش سیناپرس، آبمیوه ها را معمولا به ویتامین C می شناسند و به ویژه در هوای گرم بسیار طرفدار دارد. اما محققان دریافتند که آبموه یکی از اصلی ترین نوشیدنی هایی است که روی زمان آزاد شدن دارو در بدن تأثیر می گذارد. 

کوکاکولا

در حالت معمول هم محققان هرگز مصرف نوشابه های کافئین دار و گازداری چون کوکاکولا را توصیه نمی کنند. به گزارش سیناپرس، این نوشیدنی ها به دلیل قند بالایی که دارند، التهاب را در بدن افزایش می دهند. این نوشیدنی روی تجزیه بیشتر داروها اثر می گذارد بنابراین هرگز آن را جایگزین  آب برای مصرف دارو نکنید. 

نوشیدنی های انرژی زا

این قبیل نوشیدنی ها معمولا در زمان کمبود انرژی مورد استفاده قرار می گیرند اما همچنان محققان توصیه می کنند که هنگام مصرف دارو به طور همزمان از این نوشیدنی استفاده نکنید. مصرف بیش از حد این نوشیدنی ها علاوه بر این که برای سلامتی مضر است، در برخی افراد حتی می تواند باعث نارسایی قلبی شود. 

مترجم: پروانه غفاری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل