انرژی درمانی؛ شبه علم یا واقعیت؟

به گزارش سیناپرس؛ احتمالا برای یک بار هم که شده از واژه انرژی درمانی برای درمان برخی بیماری هایی که اغلب مزمن هستند، شنیده اید. افرادی که با انجام راهکارهایی که بی شباهت با طب سوزنی و برخی از روش های طب سنتی نیست، معتقدند انرژی درون بدن انسان را می توان هدایت کرد. عموما این افراد منطق قابل ارائه از روند درمانی خود ارائه نمی دهند.

محمد مسعود سعیدی در پژوهشی با عنوان «مطالعه جامعه شناختی انرژی درمانی» معتقد است، روند رو به ‌رشد گروه‌ های معنوی، ورزشی و درمانی که عموما با کارکرد آرامش ‌بخشی روانی فعالیت می کنند، می ‌تواند نمایان‌کننده تغییرات فرهنگی مهمی در کشورمان ایران باشد. گروه ‌های انرژی ‌درمانی یکی از این گروه‌ ها است که در حال حاضر شناخت نظری و تجربی مطمئنی از آن در جامعه ما وجود ندارد. 

گفتنی است، مطالب نوشته‌ شده درباره این موضوع نشان می ‌دهد که انرژی ‌درمانی در فرهنگ ‌ها و جوامع مختلف متفاوت بوده اما هنوز به صورت  علمی ثابت نشده است؛ این درحالی است که در جامعه چنین چیزی رواج یافته است.

در این راستا افرادی بودند که اعتقاد داشتند ،انرژی هایی از دستشان ساطع می شود که قادرند بیماران مختلف را شفا دهند. پس از بررسی های چند باره از سوی سازمان نظام پزشکی و کمیته ارزیابی قوه قضاییه کذب بودن ادعای این افراد بدیهی اعلام شد؛ حتی دانشگاه علوم پزشکی شهید پزشکی اکنون شاکی حقوقی این فرد و افراد سودجو است.  

آیا انرژی در بدن از تعادل خارج می شود

دکتر محمدرضا توکلی صابری فارغ‌التحصیل دانشکده داروسازی دانشگاه تهران و عضو هیات علمی دانشگاه ماساچوست و کانزاس است. در گفتگو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به تعریف انرژی درمانی و شبه علم بودن آن، گفت: انرژى درمانى، شبه علمى است كه ادعاهايش با مطالعات و پژوهش هاى متعدد مراكز پزشكى جهان ثابت همخوانی ندارد.در واقع آنها معتقدند وقتی انرژى بدن افراد از حالت تعادل خارج شود، بیمار می شود. اما زمانی که از آنها مى خواهيد به طور واضح ومعینی نشان دهند كه مقدار انرژى در بدن انسان  چقدر است؟ و چگونه  اندازه گيرى مى شود؟ و یا چگونه بیماری ها که هر کدام دلایل گوناگونی دارد، با یک روش درمان می شود؟ پاسخی ندارند. در حقیقت نمی توانند دلایل منطقی سازگار با علم را بیان کنند
توکلی صابری درباره تاریخچه به کارگیری انرژی درمانی برای درمان بیماری در ايران، گفت: به علت فقر علمى، شبه علم و شبه پزشكى گذشته در دانشگاه ها و حتی در راديو و تلويزيون و مطبوعات بسياری در کشور رواج پيدا كرد. گفتی است این روند باطل رواج چندانی در خارج از کشور به ویژه کشورهایی که از اصول دقیق در نظام علمی و آکادمی برخوردارند، ندارد.  می توان گفت یکی از دلایل ترویج شبه علم در ایران که شبه پزشکی هم در دل آن رواج می یابد، حمایت هایی است که از آن می شود.  

به گفته توکلی صابری، از آنجایی که اساس در انرژی درمانی پژوهش و تحقيق و ارائه سند و مدرك نيست، در هيچ يك از رشته هاى علمی نظیر روانشناسی یا روانپزشکی و یا علم پزشکی قرار نمى گيرد.

دکانی پر سود برای شبه علم دوستان

وی در پاسخ به این پرسش که مرز دقيق انرژى درمانى با علم چيست؟ تاکید کرد: از آنجایی که شبه علم هیچگاه قوانين علمى را قبول ندارد، طرفداران آن تن به مشاهده ،آزمايش ، ارائه سند و مدرک نمى دهند. اگر هم مدارک و شواهدى را مى آورند، منطبق با علم نیست.  چراکه آمیخته با  مقدار زيادى از مفاهیم  متافيزيک و مسايل فرا طبيعى است. علم، به معناى ساينس يا دانشورزى، وقتى به عنوان دانش تجربی شناخته شد كه متافيزيک و مسايل فراطبيعى را از خود راند. اكنون انرژى درمانى يك دكان پرسود براى دست اندركاران آن شده است. 

به گفته توکلی صابری، انرژی درمانی هيچ تاثيرى بر هيچ ابعاد انسانى، از جمله درمان بيمارى هاى جسمى و روحی ندارد. اثرهايى كه ادعا مى كنند، همان اثر دارونما يا پلاسبو است كه جز آثار درمانی در پزشكى محسوب نمى شود. 

وی با اشاره به معکوس بودن روند انرژی درمانی در برخی موارد که موجب آسیب به سلامت افراد می شود، گفت: اثر زيانبار آن وقتى است كه بيماران مبتلا به بيمارى هاى خطرناك، مانند بيماران سرطانى، از روى نا اميدى داروهاى خود را نخورند و شروع به اتخاذ این نوع درمان ها کنند تا جایی که تاخير در درمان باعث پيشرفت سرطان و مرگ زودرس این افراد می شود.

گفتنی است ، انرژی درمانی شبه علمی است به سود برخی افراد سودجو و به ضرر افراد ساده که حتی زحمت اندیشیدن به خود نمیدهند و آنچه مشخص است اينكه اين شيوه درماني روزبه‌ روز بيشتر مورد استقبال مردم قرار میگیرد و بهتر است نهادهای نظارتی و رسانه هانسبت به این مواضع حساسیت بیشتری نشان دهند.

 

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا