خطر بروز مشکلات قلبی تا ماه ها پس از ابتلا به کرونا

به گزارش سیناپرس، نزدیک به دو سال است که جهان با بیماری کووید ۱۹ و سویه های جدید آن دست و پنجه نرم کرده و میلیون ها نفر طی این مدت جان خود را از دست داده اند. بررسی های انجام شده نشان می دهد افرادی که از این بیماری بهبود پیدا می کنند ممکن است دچار مشکلات قلبی شوند. 

به همین دلیل محققان طی یک پروژه پژوهشی که شامل بررسی شرایط بیش از سه هزار و ۷۰۰ نفر که به کووید ۱۹ مبتلا شده یا مشکوک به بیماری بودند در ۵۶ کشور ، مشکلات قلبی ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ را مورد بررسی قرار داد. 

دکتر سرینیواس گودیمتلا (Sreenivas Gudimetla) از متخصصان قلب بیمارستان هریس متودیست (Harris Methodist) تگزاس در رابطه با ارتباط مشکلات طولانی مدت قلبی و ابتلا به کووید ۱۹ توضیحات کاملی را ارائه کرد. وی در این رابطه گفت: مشکلات قلبی شامل ناراحتی قفسه سینه، تنگی نفس و تپش قلب می شود که مبتلایان به کووید ۱۹ این علائم را برای ماه ها تجربه می کنند.به گزارش سیناپرس، اغلب این بیماران از تپش قلب با خستگی مفرط شکایت کرده اند. وی تاکید کرد که محققان هنوز از آسیب های طولانی مدت این عارضه مطمئن نیستند. چیزی که آنها معمولاً نگران آن هستند وضعیتی به نام میوکاردیت است.

گاهی اوقات ویروس ها می توانند باعث التهاب قلب شده و ماهیچه های قلب را ضعیف کنند که این مسئله می تواند منجر به نارسایی احتقانی قلبی شود. در بسیاری از موارد این مشکل برگشت پذیر است اما گاهی اوقات هم اینطور نیست و مشکلات قلبی برای مدت طولانی باقی می مانند.

در اینجا این سوال مطرح می شود که چگونه کووید ۱۹ باعث مشکلات قلبی می شود؟

دکتر گودیمتلا در پاسخ به این سوال گفت: «بیماری کووید ۱۹ باعث می شود بدن ماده ای را در جریان خون آزاد کند که پاسخ التهابی را افزایش می دهد. ما این پدیده را سایتوکاین های التهابی می نامیم که می تواند باعث آسیب بافت شود. هنگامی که سایتوکاین های التهابی باعث آسیب بافت شدند،

به گزارش سیناپرس، عوارض آن می تواند اثرات مختلفی را نه تنها بر سیستم قلبی – عروقی، بلکه بر سایر سیستم ها، از جمله سیستم خونی ایجاد کند. ما در مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ لخته شدن خون را نیز مشاهده می کنیم. بنابراین برخی از این بیماران ممکن است در پاها و ریه های خود لخته خون داشته باشند که بسیار تهدید کننده و خطرناک است.»

با توجه به بروز چنین مشکلاتی در اثر ابتلا به کووید ۱۹، متخصصان توصیه می کنند همه افراد واکسن کرونا بزنند. به طور کلی تزریق واکسن های کووید ۱۹ بروز علائم، شدت بیماری و خطر مرگ را کاهش می دهند بنابراین توصیه می شود که همه افراد این واکسن را دریافت کنند تا هم خود، هم بستگان و اطرافیان و دیگر افراد جامعه از ابتلا به کووید ۱۹ محافظت شوند. 

مترجم: فاطمه کردی
منبع: keranews

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا